Janin Bayi Bersujud Ketika Diperdengarkan Ayat Suci Al-Quran

Posted on April 30, 2010 under General by

bayisujudDalam video ini seorang ibu hamil dibacakan ayat-ayat Al-Qur’an, dan selama proses pembacaan tersebut dipantau melalui alat USG kehamilan. Dan dapat dilihat perbezaan posisi bayi sebelum dan sesudah dibacakan ayat-ayat Al-Qur’an.

Sebelum dibacakan ayat suci Al-Quran, bayi nampak aktif dalam pergerakannya (normal memang macam ni). Kemudian dibacakan pula ayat suci Al-Quran..

Subhanallah! Hasilnya ketika dibacakan surat Al-Fatihah dan Al-Baqarah janin bayi tampak terdiam dlm keadaan sujud… seakan-akan mengenali suara-suara yang sedang dibacakan.

Kullu mauludin Yuuladu ‘alal fithrah… Jadi seorang ibu yang tengah mengandung anaknya sering-seringlah memperdengarkan ayat-ayat suci Al-Qur’an. Semoga kelak menjadi anak yang soleh dan solehah. Amiin.

p/s: inilah firnah manusia..
p/s/s: rakyat Jepun menggunakan kaedah ini untuk terapi menggunakan headphone yang diletakkan di perut ibu bagi bayi dalam kandungannya, buktinya anak yang lahir lebih cerdik, aktif dan mendengar kata.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

Comments

43 Responses to “Janin Bayi Bersujud Ketika Diperdengarkan Ayat Suci Al-Quran”
  1. asmahalimah says:

    Allahhuakhbar3…..

  2. yanti arsat says:

    Maha suci Allah..ni pnduan utk sy yg sdg hamil..

  3. jacklaris says:

    Allah maha aggung….tiada suatu pun yg tandinginya….

  4. maizatul says:

    Subhanallah,maha suci Allah,tiada daya n upaya hanya Allah yg b’kuasa atas hambaNya / segalanya.

  5. juliahasbi says:

    subhanallah… bayi yg belum ade kal pun bleh sujud memuliakan ayat suci al-quran… kite…. yg dewasa b’akal ni? wana’uzubillah… lps ni klu de rezki mengandung lg, hari2 nk p’dgrkn ayat alquran pd baby pakai headfone…

  6. MANJA says:

    betapa kerdil nya hamba YA ALLAh…sayu rasa hati xterasa airmata ini mengalir
    karna kebesara mu ya ALLAH….

  7. SitiAishahAbdullah says:

    baru jer lahirkan baby…besarnya kekuasaan maha suci Allah..

  8. Abdullah says:

    Assalamualaikum semua.

    Subhanallah, Maha Suci Allah. Hamba hampir nak menitis air mata melihat video ini. Terutama apabila mendengar ayat-ayat suci Al-Quran, sedap alunan c-pembaca ;)

  9. atehth says:

    subhanallah,Maha Sucu Allh,dalm kandungan apabila mendengar ayat2 allh terus bby 2 sujud kepadanyer.apabila tgk clip vdeo ni bertapa sunyinyer n rindu padamu..keinsafan mula muncul dlm dri hambamu ni Ya Allah..

  10. miszhelena says:

    subahanallah..

  11. abdul says:

    subahnallah . sy arp rmai la ibu2 yg sedang hamil membaca al-Quran . spya dunia dipenuhi dgn Org Soleh dan Solehah . Amin .

  12. adam says:

    to juliahasbi
    xperlu headphone,amalan membaca Al-Qurankan dah sememangnya disunatkan membacenye dpat pahala..manfaat untuk ibu dan bayi..tapi kalu prdengarkan mlalui headphone manfaatnya utk bayi sahaja.

  13. az jay bee says:

    AllahuAkbar..Subhanallah..

  14. rabiah says:

    Subhanallah..!!!

  15. Ifah says:

    Subhanallah… MAHA SUCI ALLAH…betapa agungnya MAHA PENCIPTA kita..

  16. Muhammad says:

    belum kuar dari perut ibu lagi bayi itu sudah tahu takot dan merasa hina bila mendengar kata-kata Allah…kita yang dah besar panjang macam ini pun masih tak dapat istiqomah menghinakan diri dan rasa takut pada kata-kata Allah.Subhanallah…

  17. auni says:

    ya ALLAH!!!!hebat nye kuasaMU
    akn ku amalkan ayt2 al-quran dlm hidup seharian kt

  18. agus taufik says:

    subbahanallah maha besar allah atas segala firmannya,semoga kandungan yang ada didlm istriq pun sama n mendapat ridho dari allah.aminnnn

  19. ana says:

    smoga aku tidak terus lalai dalam hidupku ini..terima kasih kerana mengingati saudaramu

  20. Mazilina Naim says:

    Subhanallah, MAHA SUCI ALLAH…. yg MAHA BESAR lagi MAHA AGUNG… Segala puji hanya bagi mu YA ALLAH

  21. yusuf says:

    subhanallah….
    bayi yg msh dlm kndungan aj brsjud mndngrkn ayat suci Al-Quran,qta yg uda dwsa sllu aj mngabaiknx
    ampunilh hmbamu nie Ya ALLAH

  22. insanlemah says:

    betapa besar kekuasaanmu ya allah!!!!!

  23. solihin says:

    Mari qta dekatkan dan ajarkan anak-anak dengan Al-Qur’an

  24. kusni says:

    YOH WIS….

  25. zira zakaria says:

    agungnyer ciptaan yg MAHA ESA ini..sya teringin sgt mengandung,tetapi rezeki mseh tiada lg,sudah 3 thun saya mendirikan Rumah tngga.. insyallah jika diberi peluang utk hamil 1 ktika nnt saya akan sentiasa mndegarkankan alunan ayat2 suci Al-Quran dari mula kehadiran nya dr rahim saya…

  26. Helen Shane says:

    Subhaanallah,,Walhamdulillah Walaailahaiillalllah Wallahuakbar ^_^

  27. EDHIE PRAKOSO says:

    SUBHANNALLAH ,,ALLAHU AKBAR …….ALLAHU AKBAR….ALLAHU AKBAR

  28. Stephanie Silalahi De Angelo says:

    SUBAHANALLAH MAHA SUCI ALLAH S.W.T

  29. mdm eiy says:

    subhanallah..rs ingin terus membaca al-Quran skrg.sy mmg sdg m’amalknnya,tp jrg sgt m’mandngkn sy sendiri sdg hamil..

  30. robby irawan says:

    SUBHANALLAH….

  31. ieyxxat says:

    rindunya pengalaman mengandung..alhamdulillah, dulu masa mengandungkan anak 1st saya amalkan baca ayat2 Al-Quran xkira dirumah or kat ofis..setiap kali membaca anak akan bg reaksi..hati saya damai..apatah lagi apabila si ibu yg membacanya..alhamdulillah kini anak sy dah 3thn, setiap kali solat, or membaca Al-Quran, anak akan mengikut sekali walaupun pelat.. Allahuakbar!

  32. dilla says:

    Sebenarnya tak perlu headphone. Bakal bapa & ibu bolehh mengamalkan membaca Al-Quran& buku-buku cerita yang bermanfaat kepada bayi dalam kandungan. Selain itu bakal ibu boleh juga membuat latihan matematik untuk membina kecerdasan otak ibu & bayi.

  33. fahmi says:

    SUBAHANAUALLAH…KUASA ALLAH

  34. Arie says:

    Inilah hakikat kehidupan di mana rasulullah memberi jaminan bahawa tidak akan sesat seseorang itu jika mengamalkan ajaran dari Al-Quran dan Sunnah baginda.

  35. habib says:

    subhanallah

  36. Amzah Saputra says:

    Subhanallah…
    Segala Puji Bagi Allah…

  37. Mak Idah says:

    Setiap kita akan merasakan hidup dalam 7 alam.
    1. AlamRoh 2. Alam Rahim 3. Alam Shahadah (dunia) 4. Alam Akhirah 5. Alam Barzakh 6. Alam Mahsyar dan 7. Alam Akhirah (syurga atau neraka). Di dalam Alam Pertama lagi kita telah berikrar kepada Allah sepertimana didalam Al Quran ayat al A’araf 172 yang bermaksud:

    “.. Bukankah Aku ini Tuhan kamu ? Maka semua menjawab (manusia) Benar ! Engkaulah Tuhan kami, kami menjadi saksi, dan yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari qiamat Kami adalah lalai”

    Bila kita lahir di alam ketiga ini (Alam Shahadah), kita lupa akan ikrar kita. Sebab itulah kita disunnatkan mengazan kan ditelinga anak anak yang baru lahir. Sekadar sharing je.

Trackbacks

Check out what others are saying about this post...
  1. [...] adalah senjata umat Islam dan sebaik kandungan mencecah empat bulan, ibu digalakkan bacaan surah al-Fatihah, ayat Kursi dan surah al-Inshirah. Bapa juga perlu [...]

  2. [...] Bayi-bayi dilahirkan dengan fitrah, hatinya bersih bergema kesucian, jiwanya putih tak tercelup najis dosa tapi kebanyakan ibu bapa menyajikan mereka dengan hidangan dunia yang meosakkan. Saban hari, begitu ramai yang mengeluh atas masalah hati. Membesar menagih kasih seorang ajnabi. Diperalatkan oleh riak dan hasad dengki. Terperangkap dalam permainan duniawi. Di mana salahnya pendidikan anak-anak Islam kini? [...]

  3. [...] Dalam Jiwa Anak Filed under: Kehidupan by redzuwan — Leave a comment July 18, 2010 Bayi-bayi dilahirkan dengan fitrah, hatinya bersih bergema kesucian, jiwanya putih tak tercelup najis dosa [...]

  4. [...] baca post di sini, rasanya merinding. Bayi dalam kandungan pun bersujud ketika dibacakan Al-Quran, seolah iya [...]



Speak Your Mind

Tell us what you're thinking...
and oh, if you want a pic to show with your comment, go get a gravatar!