Kajian Hadis Rasullulah Tentang Kiamat: 10 Tanda besar Kiamat

Posted on March 9, 2010 under Islam by

dextral_sumatranBerikutan kejadian gempa bumi yang seringkali terjadi akhir-akhir ini hati saya terdetik untuk menulis tentang 10 tanda-tanda besar kiamat. Mungkin ada antara pembaca merasakan gegaran kecil baru-baru ini. Adakah ia petanda atau amaran dari Allah? Sama-sama kita hayati dan berfikir.

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata:
“Datang kepada kami Rasulullah saw. Dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari kiamat”.

Lalu Nabi saw. bersabda:
“Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya”. Kemudian beliau menyebutkannya: “Asap, Dajjal, binatang, terbit matahari dari tempat tenggelamnya, turunnya Isa bin Maryam a.s, Ya’juj dan Ma’juj, tiga kali gempa bumi, sekali di timur, sekali di barat dan yang ketiga di Semenanjung Arab yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”. – Hadis Riwayat Muslim

Saya permudahkan tentang 10 tanda-tanda kiamat besar ini.

1. Asap yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit seperti selesema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.

2. Dajjal yang akan membawa fitnah besar yang akan meragut keimanan, hinggakan ramai orang yang akan terpedaya dengan seruannya.

3. Dabbah, binatang besar yang keluar berhampiran Bukit Shafa di Mekah yang akan bercakap bahawa manusia tidak beriman lagi kepada Allah swt.

4. Matahari akan terbit dari tempat tenggelamnya. Pada saat itu Allah swt. tidak lagi menerima iman orang kafir dan tidak menerima taubat daripada orang yang berdosa.

5. Turunnya kembali Nabi Isa a.s. Beliau akan mendukung pemerintahan Imam Mahdi yang berdaulat pada masa itu dan beliau akan mematahkan segala salib yang dibuat oleb orang-orang Kristian dan beliau juga yang akan membunuh Dajjal.

6. Keluarnya bangsa Ya’juj dan Ma’juj yang akan membuat kerosakan dipermukaan bumi ini, iaitu apabila mereka berjaya menghancurkan dinding yang dibuat dari besi bercampur tembaga yang telah didirikan oleh Zul Qarnain bersama dengan pembantu-pembantunya pada zaman dahulu. (Sudah lama mereka bebas, sila rujuk artikel saya berkenaan kajian Ulama Imran N. Hosein)

7. Gempa bumi di Timur.

8. Gempa bumi di Barat.

9. Gempa bumi di Semenanjung Arab.

10. Api besar yang akan keluar dari Yaman.

Di blog saya telah banyak saya sentuh tentang topik dajal, Yakjuj dan Makjuj tetapi belum pernah saya sentuh tentang tanda kiamat besar iaitu gempa bumi. Banyaknya gempa bumi yang berlaku adalah antara tanda-tanda kiamat. Allah memberi peringatan kepada hambanya yang peka dan percaya akan kekuasaannya. Jadi terpulang kepada kita untuk mentafsirkan tanda-tanda itu.

Ayuh kita mulakan pengembaraan minda kita dengan kejadian semasa yang berlaku. Tsunami di Samoa dan gempa bumi di Indonesia baru-baru ini. Allah telah berfirman:

Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa al-Quran itu benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu.
( Fussilat 41: 53)

Sekurang-kurangnya 118 maut akibat tsunami yang melanda kepulauan Samoa semalam dan pihak berkuasa percaya angka korban terus bertambah, termasuk mereka yang hilang. Berikut adalah gambar-gambar Tsunami di Samoa.

samoa tsunami

samoa4_1491981c

Samoa-tsunami-scene-of-de-001

Kira-kira 500 bangunan kediaman di bandar dengan penduduk seramai 900,000 itu runtuh, memerangkap ribuan mangsa. Bandar Padang di Sumatera semalam sudah meragut 200 nyawa dengan ribuan lagi mangsa tertimbus di bawah runtuhan. Berikut adalah gambar-gambar gempa bumi di Sumatera.

eartquake

Indonesia Quake

Untuk maklumat lanjut gempa bumi yang sedang berlaku di seluruh dunia sila klik sini!

rising_disaster_graph

Tidakkah anda perasan bahawa bencana alam telah meningkat secara mendadak jika dibandingkan awal kurun ke akhir kurun? Perbezaan yang terlalu ketara. Tujuan artikel ini ditulis adalah bertujuan untuk mengajak anda semua berfikir dan merenung kembali apa yang sebenarnya yang terjadi pada hari ini. Bukanlah berniat untuk menakutkan anda semua. Ingat, hanya Allah yang maha berkuasa dan mengetahui segalanya. Wallahualam.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

Comments

122 Responses to “Kajian Hadis Rasullulah Tentang Kiamat: 10 Tanda besar Kiamat”
  1. zulipah says:

    Actually tanda2 itu adalah kiasan..dajjal itu adalah israel,yajuj majuj bangsa yahudi,asap,gempa,semua dah ada..nabi Isa shj yg tk turun lagi..cuma manusia shj buat2 tk paham..nauzubillah

  2. amira says:

    salam sy nk mintak izin dgn pemilk blog ini untuk copy isi2 dlm blog anda untuk d masukkan ke dlm blog br sy spy sy blh kongsi serba sedikit dgn kwn2 sy…jika anda izinkan tlg bg maklum bls ke email sy ..terima kasih

  3. Koko Jambo says:

    xde masalah..copy sahaja

  4. casper says:

    nabi Isa turun slps matahri terbit dari barat ke? adakah nabi Isa turun menggunakan diri sndiri atau pon menyamar? sy skdr b’tanya memandangkn ilmu sy tidaklah sedalam mane..thx

  5. acasia says:

    minta izin share untuk sebar dan kepada rakan2 yang sedang leka

  6. Koko Jambo says:

    silakan

  7. Norainy says:

    Allahuakbar…Allah Maha Besar

  8. safri hj.zakaria says:

    apa pun yang kita dengar… kita perlu menjaga masa depan diri kita sendiri..hari kiamat adalah tugas Allah..cepat atau lambat lagi,bukan kerja kita,Allah maha mengetahui tugasnya… tugas kita adalah menyediakan diri dengan hari kita menemuinya kelak… bermula dari dalam kubur hinggalah ke padang masyar kelak…apakah kita sudah bersedia tentang itu… cermin2 diri tu ye sahabat2 dan saudara2 ku sekalian…

  9. rony a shetherav says:

    bumi sudah tua….

  10. Naim says:

    yakjuj makjuj dah keluar…bukan ke yakjuj makjuj tuh keluar mase tanda kiamat nk last2..tapi tgk kat ‘the arrivals’ dajjal dah keluar..

  11. Salam semua;

    Saya seorang Kristian, atau dalam bahasa Islamnye, Nasrani. Saya percaya akan ajaran yang benar, yang Allah swt adalah satu, dan tiada Tuhan melainkanNya; serta Isa as & Muhammad saw adalah rasul yang diutuskan Allah. Dalam hal ini, bersependapat dengan Waraqah ibn Naufal (sepupu Khadijah ra), yang telah memberitahu akan kenabian Rasulullah.

    Zulipah:
    Dajjal adalah seorang manusia yang akan memiliki kuasa-kuasa syaitan, bukannya Israel. Namun kebanyakan pengikut Dajjal akan datang dari kalangan Yahudi.
    Ubadah bin Saamit (R.A.) once said, “I have explained Dajjal to you but I fear that you might not have understood. Maseeh Dajjal will be short, and his legs will be crooked. The hair on his head will be extremely twisted. He will have one eye (with which he can see, and this is the protruding eye about which other ahadeeth inform us) while his other eye will be totally flat. It will neither be deep (in its socket) nor protruding.”
    Tambahan pula, Ya’juj dan Ma’juj ini turut dipanggil Gog and Magog dalam Bible, di mana kaum ini telah dihalang daripada berbuat kemusnahan oleh Zulqarnain, yang telah membina benteng penghalang supaya mereke tidak dapat keluar. Ya’juj & Ma’juj akan dapat musnahkan benteng itu apabila masa sudah tiba, di mana Allah swt lebih Arif dan Maha Mengetahui tentang hal tersebut. Namun, dalam hadith tersebut bahawa mereka hanya akan mula memusnahkan muka bumi ini setelah kedatangan al-Masih Isa ibn Maryam, dan setelah baginda membunuh Dajjal.

    Casper:
    Nabi Isa as akan turun sebelum matahari terbit di barat, kerana sekiranya matahari telah terbit sebegitu taubat manusia tidak lagi akan diterima, sesungguhnya Allah lebih Mengetahui.Isa al-Masih tidak akan menyamar, tetapi akan turun sendiri memegang sayap dua malaikat sampai ke atas menara putih Damsyik.

    Safri Hj.Zakaria:
    Saya setuju dengan pendapat anda,para nabi dan rasul telah memberitahu tanda-tanda kiamat kepada ummah masing-masing, dan marilah kita sama-sama bersedia menghadapinya.

    Naim:
    “There will be three hard years before the Dajjal (appears). During them, people will be stricken by a great famine. In the first year, Allah will command the sky to withhold a third of its rain, and the earth to withhold a third a third of its produce. In the second year, Allah will command the sky to withhold two thirds of its rain, and the earth to withhold two thirds of its produce. In the third year, Allah will command the sky to withhold all of its rain, and it will not rain a single drop of rain. He will command the earth to withhold all of its produce, and no plant will grow. All hoofed animals will perish, except that which Allah wills.” He (sallallahu `alaihi wa sallam) was asked, ‘What sustains people during that time?’ He said, “Tahlil, takbir and tahmid (Saying, la ilaha ill Allah, Allahu Akbar and al-hamdulillah). This will sustain them just as food does.” [Sahih Al-Jami` as-Saghir, no. 7875]

  12. Thank you, and God bless all of you. Salam Ramadhan :-)

  13. audiazfar says:

    assalamualaikum…saya islam dan saya mau share…

    Munculnya Dajjal Dari Gua Di Sebuah Pulau

    Dajjal adalah seorang manusia dari keturunan Yahudi. Dia bukan Jin atau apa jua makhluk lain selain ia sebagai manusia yg ditangguhkan ajalnya ‘Minal Munzharin’ seperti halnya Nabi Isa as yg di angkat oleh Allah swt ke atas langit dan ditangguhkan kematiannya sehingga beliau nantinya turun semula ke atas muka bumi ini lalu beliau akan mati dan di kuburkan di Madinah Al Munawwarah. Sama juga halnya dgn Iblis yg di tangguhkan kematiannya sehingga kiamat nanti.

    Dajjal; ayahnya seorang yg tinggi dan gemuk. Hidungnya seperti Paruh burung. Sedangkan Ibunya pula seorang perempuan gemuk dan banyak dagingnya . Menurut Imam Al Barzanji ada pendapat mengatakan bahawa asal keturunan bapanya ialah seorang Dukun Yahudi yg di kenali dgn ’syaqq’ manakala ibunya adalah dari bangsa Jin. Ia hidup di zaman Nabi Sulaiman as dan mempunyai hubungan dengan makhluk² halus. Lalu oleh Nabi Sulaiman ia akhirnya ditangkap dan dimasukkan ke dalam penjara. Walau bagaimanapun kelahiran dan kehidupan masa kecil tidak diketahui dgn jelas. (pernah terbaca sebuah buku..Kelahiran Dajjal -Dajjal di lahirkan dari sepasang suami isteri yang berjimak semasa isterinya dalam keadaan haid)

    Sifat² Badannya

    Hadis Huzaifah r.a katanya: Rasulullah s.a.w. telah bersabda: Dajjal ialah orang yang buta matanya sebelah kiri, lebat (panjang) rambutnya serta dia mempunyai Syurga dan Neraka. Nerakanya itu merupakan Syurga dan Syurganya pula ialah Neraka (Hadis Sahih Muslim)

    Ada beberapa ciri perawakan Dajjal yg disebutkan dalam Hadis² Rasulullah saw, diantaranya: Seorang yg kelihatannya masih muda ; Berbadan Besar dan agak kemerah-merahan ; Rambutnya kerinting dan tebal . Kelihatan dari belakang seolah-olah dahan kayu yg rimbun.

    Dan tandanya yg paling ketara sekali ada dua:

    Pertama : Buta mata kirinya dan kelihatan seperti buah kismis yg kecut,manakala mata kanannya tertonjol keluar kehijau-hijauan berkelip-kelip laksana bintang. Jadi kedua-dua matanya adalah cacat .

    Kedua: Tertulis didahinya tulisan ‘Kafir (Kaf-Fa-Ra)’. Tulisan ini dapat dibaca oleh setiap org Islam, sama ada ia pandai membaca atau tidak.

    Mengikut hadis riwayat At-Thabrani, kedua-dua tanda ini menjelma dalam diri Dajjal setelah ia mengaku sebagai Tuhan. Adapun sebelum itu, kedua-dua tanda yg terakhir ini belum ada pada dirinya.

    Tempat Tinggalnya Sekarang

    Menurut riwayat yg sahih yg disebutkan dlm kitab ‘Shahih Muslim’, bahawa Dajjal itu sudah wujud sejak beberapa lama. Ia dirantai di sebuah pulau dan ditunggu oleh seekor binatang yg bernama ‘Al-Jassasah’. Terdapat hadis mengenainya.. (tetapi terlalu panjang utk ditulis.. anda boleh membaca terus dari buku). Daripada Hadis ini jelaslah bagi kita bahawa Dajjal itu telah ada dan ia menunggu masa yg diizinkan oleh Allah swt utk keluar menjelajah permukaan bumi ini dan tempat ‘transitnya’ itu ialah di sebelah Timur bukan di Barat.

    Berapa lama ia akan hidup setelah kemunculannya: Dajjal akan hidup setelah ia memulakan cabarannya kepada umat ini, selama empat puluh hari sahaja . Namun begitu, hari pertamanya adalah sama dgn setahun dan hari kedua sama dengan sebulan dan ketiga sama dengan satu minggu dan hari-hari baki lagi sama seperti hari-hari biasa . Jadi keseluruhan masa Dajjal membuat
    fitnah dan kerosakan itu ialah 14 bulan dan 14 hari.

    Dalam Hadis riwayat Muslim ada disebutkan: Kami bertanya: ‘Wahai Rasulullah! Berapa lamakah ia akan tinggal di muka bumi ini? Nabi saw, menjawab: Ia akan tinggal selama empat puluh hari. Hari yg pertama seperti setahun dan hari berikutnya seperti sebulan dan hari ketiga seperti seminggu. Kemudian hari² yg masih tinggal lagi (iaitu 37 hari) adalah sama seperti hari² kamu yg biasa. Lalu kami bertanya lagi: Wahai Rasulullah saw! Di hari yg panjang seperti setahun itu, apakah cukup bagi kami hanya sembahyang sehari sahaja (iaitu 5 waktu sahaja). Nabi saw menjawab: Tidak cukup. Kamu mesti mengira hari itu dgn menentukan kadar yg bersesuaian bagi setiap sembahyang..’

    Maksud Sabdaan Rasulullah saw, ini ialah supaya kita mengira jam yg berlalu pada hari itu. Bukan mengikut perjalanan matahari seperti biasanya kita lakukan. Misalnya sudah berlalu tujuh jam selepas sembahyang Subuh pada hari itu maka masuklah waktu sembahyang Zohor, maka hendaklah kita sembahyang Zohor, dan apabila ia telah berlalu selepas sembahyang Zohor itu tiga jam setengah misalnya, maka masuklah waktu Asar, maka wajib kita sembahyang Asar Begitulah seterusnya waktu Sembahyang Maghrib, Isyak dan Subuh seterusnya hingga habis hari yg panjang itu sama panjangnya dgn masa satu tahun dan bilangan sembahyang pun pada sehari itu sebanyak bilangan sembahyang setahun yg kita lakukan. Begitu juga pada hari Kedua dan ketiga.

    Fitnah Dajjal

    Dajjal telah diberi peluang oleh Allah swt utk menguji umat ini. Oleh kerana itu, Allah memberikan kepadanya beberapa kemampuan yg luar biasa. Di antara kemampuan Dajjal ialah:

    1. Segala kesenangan hidup akan ada bersama dengannya. Benda-benda beku akan mematuhinya.Sebelum kedatangan Dajjal, dunia Islam akan diuji dahulu oleh Allah dgn kemarau panjang selama 3 tahun berturut-turut. Pada tahun pertama hujan akan kurang sepertiga dari biasa dan pada tahun kedua akan kurang 2/3 dari biasa dan tahun ketiga hujan tidak akan turun langsung. Umat akan dilanda kebuluran dan kekeringan. Di saat itu Dajjal akan muncul membawa ujian. Maka daerah mana yg percaya Dajjal itu Tuhan, ia akan berkata pada awan: Hujanlah kamu di daerah ini! Lalu hujan pun turunlah dan bumi menjadi subur. Begitu juga ekonomi, perdagangan akan menjadi makmur dan stabil pada org² yg bersekutu dgn Dajjal. Manakala penduduk yg tidak mahu bersukutu dgn Dajjal..mereka akan tetap berada dlm kebuluran dan kesusahan. Dan ada diriwayatkan penyokong Dajjal akan memiliki segunung roti (makanan) sedangkan org² yg tidak percaya dengannya berada dalam kelaparan dan kebuluran.

    Dalam hal ini, para sahabat Rasullullah s.a.w. bertanya:
    ‘Jadi apa yg dimakan oleh org Islam yg beriman pada hari itu wahai Rasulullah?’

    Nabi menjawab:
    ‘Mereka akan merasa kenyang dengan bertahlil,bertakbir, bertasbih dan bertaubat. Jadi zikir-zikir itu yang akan menggantikan makanan.’ H.R Ibnu Majah

    2. Ada bersamanya seumpamanya Syurga dan Neraka:
    Di antara ujian Dajjal ialah kelihatan bersama dengannya seumpama syurga dan neraka dan juga sungai air dan sungai api. Dajjal akan menggunakan kedua-duanya ini untuk menguji iman org Islam kerana hakikat yg benar adalah sebalik dari apa yg kelihatan. Apa yg dikatakan Syurga itu sebenarnya Neraka dan apa yg dikatakannya Neraka itu adalah Syurga.

    3. Kepantasan perjalanan dan Negeri-Negeri yang tidak dapat dimasukinya:
    Kepantasan yg dimaksudkan ini tidak ada pada kenderaan org² dahulu. Kalau hari ini maka bolehlah kita mengatakan kepantasan itu seperti kepantasan jet-jet tempur yg digunakan oleh tentera udara atau lebih pantas lagi daripada kenderaan tersebut sehinggakan beribu-ribu kilometer dapat ditempuh dalam satu jam ‘… Kami bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana kepantasan perjalanannya diatas muka bumi ini?

    Nabi menjawab:
    ‘Kepantasan perjalanannya adalah seperti kepantasan ‘Al Ghaist’ (hujan atau awan) yang dipukul oleh angin yang kencang.’ H.R Muslim.

    Namun demikian, Dajjal tetap tidak dapat memasuki dua Bandar suci umat Islam iaitu Makkah Al Mukarramah dan Madinah Al Munawwarah .

    4. Bantuan Syaitan-Syaitan untuk memperkukuhkan kedudukannya:
    Syaitan² juga akan bertungkus-lumus membantu Dajjal. Bagi syaitan, inilah masa yg terbaik utk menyesatkan lebih ramai lagi anak cucu Adam a.s.

  14. amrizal says:

    assalammualaikum.. kepada saudara pengirim dan feryco untuk meminta kebenaran untuk menyalin serba sedikit artikel untuk di letakkan didam blog saya

  15. kak zie says:

    Salam sejahtera,izinkan hamba menyalin text tuan…terima kasih

  16. sara says:

    dajal akan keluar setelah keluar asap dari yaman…asap itu berpunca dari hentaman asteroid k bumi..dunia diliputi awan hitam(awan yg 40 hari…berlaku kebuluran seluruh dunia bila turun hujan asid yg musnahkan tnaman,ternakan dan air..berlaku hentaman asteroid pada pertengahan bulan ramadan…kita sebagai umat islam dwajibkanpuasa dan jgn tinggalkan puasa…puasa mghalang segla pnyakit pd masa tu

  17. Ameer says:

    salam..mntak izin nk share..terima kasih..

  18. salam.. minta kebenaran untuk copy artikal ini utk pengajaran bersama.

  19. sany says:

    Salam pada sume.. ^^

    to Navin -U surprised me with your comment “Saya seorang Kristian, atau dalam bahasa Islamnye, Nasrani. Saya percaya akan ajaran yang benar, yang Allah swt adalah satu, dan tiada Tuhan melainkanNya; serta Isa as & Muhammad saw adalah rasul yang diutuskan Allah.” I used to lived with a Kristian and my ex was a Kristian but u r the 1st that acknowledge Prophet Muhammad saw as His Nobel messenger. Alhamdulillah.. May Allah guide all of us to the right path. Aameen..

    Sebenarnya, berat subject ni. Bagus membincangkan cuma di harap kalau ada khilaf atau ketidak sefahaman antara kita, jgn di jadikan sebagai bahan pertengkaran sbb kebanyakan forum/blog macam tu.

    Ramai yg membincangkan hal ni sedalam2nya tapi x ramai yg membincangkan tentang cara2 utk berhadapan dgn masalah ni sedalam2nya. Selalunya jawapan diberi -dalami ilmu agama dan beramal, tu aje -yg sememangnya betul tapi x cukup. Penting utk kita tahu kedudukan sekarang, kemana arah tuju & apa yg perlu kita buat.

    1. Keluar dari bandar -perseorangan atau menerima pakai idea tuan sheikh dgn menubuhkan Muslim Village.

    (Ingatkanlah peristiwa) ketika serombongan orang-orang muda pergi ke gua, lalu mereka berdoa: Wahai Tuhan kami! Kurniakanlah kami rahmat dari sisiMu dan berilah kemudahan-kemudahan serta pimpinan kepada kami untuk keselamatan agama kami. (Surah Al-Kahfi :10)

    – Cuma agaknya berapa ramai ye yg sanggup “Disconnect” dari kehidupan yg selesa? tilam nan empuk, tv astro macam2 ada yg menghipnosiskan kita dgn mind warfare”yahudi”, bank2 yg memberi kemudahan riba pada kita, kfc&mcD lazat yg entah halal ke haram.., kemudahan internet utk facebook,laman2 lucah, Ym dan macam2 lagi, konsert2, hiburan2, video games, oh, x lupa jgak pada kemudahan h/phone di hujung jari (yg membahayakan pd lelaki jika terdedah terlalu lama sbb gelombangnya “membunuh” gen X kita), bf/gf kita yg sentiasa menanti utk bermanja2.., wanita2 yg mendedahkan aurat di sana sini -cuci mata! dan mcm2 lagi! SANGGUPKAH KITA MELAWAN NAFSU DEMI MEMELIHARA IMAN? Jawapan tu hanya dapat kita jawap pd diri sendiri dan Allah Maha Mengetahui menjadi saksi.

    “Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)? (2) Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta. (3)”
    [Surah Al-Ankabut : 2-3]

    – Idea seperti penubuhan Muslim Village di Malaysia tidaklah menggalakkan seperti di Australia, Indonesia, Afrika dan Trinidad kerana so far, pihak2 yg nak menjayakan projek ni xcukup modal.

    – for further info, http://muslimvillages.com/project-info/browse-categories/?category_id=14/Malaysia – boleh la ref pada ustaz shazley atau tuan punya blog -mr Ed jika ada sebarang pertanyaan.

    2. Khalifah.
    – Reality zaman sekarang sebenarnya berlawanan dari apa yg kita nampak & fikir. Kesian pada kita sume bila menyedari yg kita sebenarnya ibarat org yg berjogging atas treadmill(sejenis mesin utk jogging), rasa je dah laju tapi sebenarnya kat situ jgak.

    – Sedar xsedar, tahu x tahu, Dunia Islam dah hampir 100thn tidak ada Khalifah. Ibarat badan xberkepala, lalu dikerat2 dgn rakusnya dek zionist. [4 imam besar MEWAJIBKAN SISTEM KHALIFAH]. Pd thn 1924, ulamak di Uni Al-Azhar, Mesir mengeluarkan fatwa bahawa bid`ah dan haram kalau umat Islam x melantik Khalifah yg baru selepas kejatuhan Ottoman empire pd perang dunia pertama tapi malangnya usaha tu xberjaya dan kemudiannya terus sepi hingga sekarang. Pastinya subject ni cuma di ajarkan sahaja di ipta/ipts.

    3. Politik dan Islam?
    – Wallahua`lam… setahu saya, ideology politik ni berasal dari greek pada lebih kurang kurun ke 5 dan berkembang hingga lbh komplek lagi spt demokrasi, komunis, liberal & mcm2 lagi. Dlm Islam diajarkan bermesyuwarah dimana perbincangan dan pertimbangan di lakukan dalam kumpulan(yg dipercayai) sehingga mencapai kata sepakat dan keputusan itu haruslah berlandaskan Al-Quran & Sunnah dan kemudian barulah ijmak dan qias.

    – Adapun politik di zaman sekarang adalah permainan system sekular yg mana kita terpaksa mengikut peraturan yg di tetapkan oleh mereka utk berjuang. Ini sememangnya hanya dengan keizinan dari Allah sajalah baru dapt parti pembangkang “menawan” Malaysia, melaksanakan hukum hudud dan duit sunnah sepenuhnya. Selagi “yahudi” memegang dunia, selagi itulah umat Islam xkan dpt memerintah 1 negara dgn sistem Islam 100%.

    – Tertarik dgn artikel yg ditulis pd laman web Hizbut Tahrir yg bertajuk :
    SN196 – KHUTBAH AL-WIDA’

    KHUTBAH AL-WIDA’
    Pesanan Dan Peringatan Penting Buat Umat Islam dan Pemimpin Mereka

    “Sesungguhnya di tanah suci inilah Rasulullah SAW dahulu memulakan perjuangan politik baginda di mana para sahabat diseksa dan dibunuh dalam usaha mereka membebaskan rumah Allah ini dari segala taghut dan kekufuran untuk digantikan dengan hukum dan sistem Islam.”

    Agak terkejut bila terbaca ayat di baris ke2 tu. :) saya faham kita manusia sering melakukan kesalahan tapi nabi menyampaikan dakwah.. bukan politik.. politik merujuk pada fahaman -secara amnya duniawi kerana tiada lagi pemimpin yg bertanding dlm politik utk merebut kerusi dlm kubur. Walhal baginda melakukan dakwah -mengajak manusia kpd agama tauhid -tiada tuhan selain Allah. itu la serba sikit perbezaan antara berdakwah dgn berpolitik. makna kedua2 perkataan tu pun berlainan dlm kamus dewan bahasa.. Apapun, niat mereka baik. berjuang utk mengembalikan khilafah dlm permainan politik sekularism yg di ciptakan “yahudi” tu sendiri.

    Tu la saja wat masa ni, harap ada apa2 pandangan, kongsi2 la bersama.

  20. tio says:

    Assalamualaikum..wah bagus artikelnya
    insyaAllah jadi tambah keimanan sya..jazakallah khairan..

  21. azmir says:

    komen yg di lemparkan sedikit sebanyak menyedarkan saya….terima kasih semua yang menberi komen.ingatlah azab siksaan all s.a.w.t amatlah pedih.

  22. terima kasih audiazfar dgn ilmu menegnai dajjal yg perlu semua umat Islam tahu..

  23. Shaharizuan says:

    Kepada saudara sany, semua persoalan awak tu akan terungkai insyaAllah bila awak masuk Islam dan pergi ke Masjid Sri Petaling untuk bertanya ustaz di sana.

  24. Shaharizuan says:

    Salam Audiazfar,

    Saya pernah terdengar dajjal muncul 7 tahun selepas pengisytiharan Imam Mahadi.

    Sila sahihkan jika awak juga mengetahuinya…

    Wassalam.

  25. afez says:

    izinkan saya copy artikel di atas untuk tujuan menyebarkan ilmu…

  26. wann says:

    mohon dcopy n share

  27. khadijah says:

    mintak copy artikel.thanks :D

  28. noura says:

    mohon share di blog sy ye… terima kasih..

  29. keris terbang says:

    hidup melayu, hidup islam di malaysia

  30. Ridzwan says:

    asap tidak akan membunuh orang kafir:

    Asap ini akan menyebabkan seorang mukmin seperti demam, sedang kepada orang kafir akan menyebabkan seperti melepuh dan keluar asap dari telinganya. ( Tafsir Ath Thabari : 25/114 ).

    Dajjal akan turun dengan mukjizad seperti menghidupkan orang mati (menurut hadith, dia akan membunuh seseorang, kemudian dia akan hidupkan semula, dengan izin Allah). Ini akan membuatkan kebanyakan orang Nasrani percaya bahawa dia adalah Nabi Isa (nabi Isa pernah menghidupkan orang mati, dengan izin Allah). Oleh itu, pengikut Dajjal adalah dari golongan Yahudi dan Nasrani.

    Apabila Nabi Isa turun semula dan Dajjal dibunuh, Nabi Isa dan orang2 Bani Israel (bukan Zionis yang sedia ada di Israel sekarang) akan menetap di Israel. Golongan Nasrani akan menentang Nabi Isa, kerana menyangkakan dia telah membunuh Nabi Isa yang sebenar (mereka menganggap Dajjal sebagai Nabi Isa yang sebenar). Ini akan membawa kepada perang Yakjuj dan Makjuj yang akan disertai oleh banyak negara-negara Barat yang lain – macam kerjasama negara2 Barat menyerang Afghanistan dan Iraq tak lama dulu. Nabi Isa dan pengikut2nya akan berlindung diatas sebuah bukit (hadith).

    Menurut kitab Yahudi, Iran, Mesir dan Libya akan turut serta dalam serangan keatas nabi Isa ini. Ini memberi gambaran bahawa 3 negara ini akan dikuasai oleh Nasrani atau Yahudi pada ketika itu – tak heran, memandangkan Dajjal telah pun memerintah (dan dibunuh) pada masa itu.

  31. ainun says:

    mendengar cerita pasal dajjal tadi,rasa insaf dan berdebar adakah kita sudah cukup amal jariah setelah lama tinggal di muka bumi allah.sama-samalah kita bertaubat sebelum terlambat.naudzubillah hi min zalid

  32. cinta islam says:

    asalamualaikum…x pasti la..ilmu saye xla sedalam mane..tp ade la tau sikit2 imam mahadi akn kluar 7 thun sblom matahari terbit dr barat…adakah dajal akan muncul setelah imam mahadi diisytiharkan? asap dari yaman akan muncul selepas kemunculan dajal? dan ada isu mengatakan bahawa sekarang ni di jedah sudah ditumbuhi tumbuhan hijau yg banyak di gunung ganangnya..adakah itu benar? hijau nya bumi mekah itu adalah tanda2 kiamat kan..besar ke kecil?saye juge pernah terbaca tntg manusia yg tggal mnghadapi kiamat itu adalah yg kafir dan jahat? anda semua sila beri pandangan tntg prkara2 yg saye tulis sbb semuanya saye bace di internet dan tidak dinyatakan penulisnya….

  33. ERWINYB says:

    ANDAI KU TAHU KAPAN SEMUA ITU TERJADI. MUNGKIN SEBELUM ITU TERJADI AKU SUDAH TIDAK DI BUMI LAGI

  34. aghito says:

    assalamualaikum w.b.t..
    apa yg pasti,kita adalah manusia di akhir zaman.
    tebalkan iman di dada,perbanyakkan amal ibadah sebagai bekalan di akhirat.
    Subhanallah, Maha Suci Allah, Tuhan Semesta Alam.
    semua yg bakal terjadi adalah kehendak-Nya semata-mata.
    tiada satu makhluk yang akan dapat menghalang apa yang Allah berkehendak.
    Maka sama-samalah kita memperjuangkan Islam,dan berdoa agar hamba Allah tidak leka dengan duniawi yang sementara. Amin…

  35. Abu Uwais says:

    Assalamu’alaikum…minta izin share artikel ni ya?Utk pkongsian ilmu dan peringatan sesama Islam.

  36. isteri manje says:

    sy nak minta izin yer nak share,utk share dgn rakan2 yg lain…

  37. Hakim says:

    ishhh…….. bestnya baca artikel nie yeee!!!!

  38. Hayati rahusin says:

    TERIMA KASIH..sama2 kita jadikan iktibar!!!

  39. wong says:

    buat zulipah utk komen 25 april 2010..kalau tak tau,xfaham,tak jelas tentang sesuatu perkara jangan la bercakap..nant mengelirukan org lain je yea..jangan buat andaian yang tak pasti..sekian…

  40. jet says:

    smoga kita tidak terus leka & alpa dalam mengingati Allah….
    mohon copy & share

  41. umm muhamad says:

    Dajjal telah datang saat ini di tengah2 kita semua,bahkan telah memakan korban begitu banyak,dimana kemunkaran dan perzinahan sudah menjadi suatu kebanggaan,serta bermega-megahan telah menjadi suatu perlombaan,yang sangat tragis kaum hawalah yang menjadi sasaran korbannya,benarlah adanya,mengapa kaum yang mentauhidkan Allah di uji dengan kekurangan,karena kaum inilah yang mencoba melawan Dajjal.Semoga kita tergolong umat yang melawan Dajjal,bagi yana shalatnya belum khusyu mari kita perbaiki lagi,bagi saudariku yayang belum menutup aurat dengan baik mulai sekarang kenakanlah pakaian imanmu,,,,

  42. munir says:

    bila fakta yg dipaparkan berlandqskqn hadith sohih dan al quraan, jgn RAGU2..

  43. mariam.. says:

    ya Allah…terlalu banyak rasa dosa ini..

  44. afit says:

    assalammua’laikum,,boleh saya kongsi hadis ni..kalau boleh,TERIMA KASIH..

  45. suraz says:

    buat pemilik blog mhn izin tuk copy halaman ni tuk belajar n share. Thx

  46. aten says:

    mintak share ye… ilmu yg amat berguna.. thanks…

  47. shafinar says:

    mhon share ye kwn2 ku..

  48. miecvpj says:

    Assalamualaikum… mohon copy & share….

  49. Fifie says:

    Kiamat akan berlaku pada tarikh yang hanya diketahui oleh Allah tapi kenapa ramai sangat yang cakap kiamat akan berlaku pada tahun 2012? Fikir-fikirkanlah…

  50. laimi ghazali says:

    mohon untuk share semua yg berkenaan sebagai tanda peringatan untuk diri sendiri dan rakan2 saya….

  51. sarah says:

    assalamualaikum saya ijin copy untuk pembelajaran, terimakasih .

  52. Hayati says:

    Assalamualaikum, mohon share some parts of the article and the link , too. Saya sangat suka perbincangan dan topic yang berbangkit disini. Sesuatu yang membuka minda dan in gin tabu lebih lanjut lagi, insyaAllah.

  53. Hayati says:

    *ingin tahu

  54. hamba Allah says:

    Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.. kpd pembaca, jgn amik hati membaca statement Zulipah yg paling atas tu.. dia sebenarnya belum tahu siapa sebenarnya Dajjal, yakjuj makjuj.. jgn samakan benda ini dgn Yahudi & Israel.. samasekali berbeza.. banyak perbezaannya.. sy pun bukan terlalu alim tentang tanda2 kiamat besar ini.. apa yg sy tahu sy sampaikan.. kpd saudari Zulipah, byk2 mencari ilmu akhirot.. jgn buat andaian sesuka ati.. kita umat Islam wajib mempercayai Hari Kiamat.. lagipun, terlalu banyak blog2 yg mengeluarkan statement tanda2 besar kiamat yg berbeza sehingga mengelirukan org Islam lain.. jika mampu, banyakkan menimba ilmu akhirot dgn menyingkapkan hadis2 yg sahih seperti hadis Bukhori, Muslim, tarmizi, abi daud, ibnu majah.. mana2 hadis yg utama.. marilah kita semua umat Islam mahupun bukan Islam (kafir zimmi) bersama2 menimba ilmu akhirot jika ada masa lapang.. kita skg berada di akhir zaman.. dunia makin tua.. yahudi & bala tenteranya makin berkuasa.. memijak2 agama kita.. kita umat Islam hanya mampu menunggu kemunculan Imam Mahdi & panji2 hitamnya yg tidak pernah kalah dalam peperangan.. Imam Mahdi sudah lama lahir.. sejak tahun 1970-an.. dan Imam Mahdi akan muncul ketika berumur 40 tahun.. kemungkinan besar Imam Mahdi akan muncul pada masa yg terdekat ini.. amaran keras buat yahudi & bala tenteranya, kegemilangan mereka akan hancur dlm masa terdekat ini.. apabila kita semua umat Islam bersatu d bawah kepimpinan Imam Mahdi, kita wajib menang besar & tiada seorg pun yahudi yg akan hidup d muka bumi setelah perang Islam Yahudi yg akan datang! skg, terserah kalian mahu percaya atau tidak.. Imam Mahdi akan datang dalam waktu yg terdekat ini.. kepada org Islam, iman atau tidak.. segeralah bertaubat & merenungkan tentang hal ini.. sediakan payung sebelum hujan.. banyakkan ibadah.. jauhi maksiat.. jgn terpengaruh dgn ajakan2 barat.. marilah kita bersama2 bertaubat, dosa maupun tidak.. & banyak2 berdoa semoga ALlah melindungi kita sume org Islam dr azab & seksaan yg pedih samada di dunia maupun akhirot.. aamiin.. maafkan sy jika terkasar bahasa maupun tersilap bicara.. sy harap kalian sume berpikir2lah pasal kiamat ini.. ikhlas dr sy.. :)

  55. apalako says:

    kepada “zulipa” dikomen atas sekali…kiasan?anda patut buat research lebih lagi….anda patut kaji sebelum berkata2 dgn konfiden solah2 anda tahu….cuba kaji balik…ada hadis mengenai dajal….ada kisah mengenai yakjuj dan makjuj…ada kaitannya dgn tembok besar cina…cuba kaji semula…bagaimana dajal menimbulkan fitnah…apa FITNAH tu sebenarnya….anda seolah2 xtahu mengenai mata buta dajal…bagaimana dajal dibunuh…anda juga xtahu tentang organisasi dibawah dajal seperti freemason,holywood ….and kurang membaca ni…fakta yg goyah dan clash jika nak kaitkan yakjuj dan makjuj dgn israil…lgpun israel tu negara…yahudi tu bangsa laaaa….anda ni main cakap jer ke….anda tahukah tentang benteng besi yakjuj dan makjuj?kalau diorang tu yahudi….adakah kewujudan diorang dari zaman nabi lagi…dan majoriti nabi tu yahudi…kiranya tanda besar kiamat dah wujud?beriribu2 tahun dah lama tu?anda xpg sekolah belajar sejarah islam kah?jgn main komen je…kang jadi bahan orang..bnyk benda anda xtahu…jgn main lepas je lepas berfikir sejenak sejurus sebelum bg komen..bnykkan membaca…anda bnyk kekurangan yg amat sgt

  56. bengong says:

    dajal dah dirantai beribu tahunnye…kalau dajal tu israil?cmne tu?israil negara

  57. SO says:

    Assalamualaikum.

    Apa jua pandangan, pendapat dan perbincangan ulama’ boleh disanggah dan diragui. Selain baginda Muhammad(saw), tidak ada seorang manusia pun yang tidak boleh disanggah dan ditidakkan. Elakkan lah perbahasan yang sia-sia.

    Berpegang kukuh lah dengan 2 perkara iaitu: Quran dan Sunnah, nescaya Dajjal laknatullah sekalipun tidak mampu mengapa-apa kan kita. Itu lah jalan yang terbaik.

    Wallahu’alam

  58. 2 melayu 4 says:

    assalamualaikum
    saudara dan saudari2 sekalian,
    ini membuktikan bahwa kita sebagai umat islam perlulah banyakan membaca
    islam meletakan ilmu sebagai asas dalam pembagunan diri manusia dan alam seluruhnya. tuntutan pertama dan utama terhadap manusia ialah saranan menuntut ilmu, kerana ianya merupakan asas pemikiran dan pembuka minda. ini telah diperkukuhkan dengan turunnya wahyu pertama yang diterima oleh rasulullah S.A.W dalam surah al-‘Alaq ayat 1 hingga 5
    yang bermaksud “(wahai Muhammad bacalah)dengan nama tuhan mu yang menciptakan(sekian makhluk),dia menciptakan manusia dari sebuku darah beku,bacalah dan tuhan mu yang Maha Pemurah,yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan,dia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya”.
    jelaslah bahawa saudari zulipah perlu lebih membaca untuk mengetahui serba sedikit tentang ilmu islam dengan lebih mendalam
    yang baik itu datangnya dari Allah S.W.T dan yang buruk itu datangnya daripada kami manusia yang serba kekurangan
    salam..

  59. Ster GMC says:

    ha,zulipah..dengar tu?..amek lah pengajaran dari teguran orang.sekiranya anda xdpt menerimenya,jgn trlalu brsikap ego..percayakan orang yang lebih berilmu dan mempunyai bukti yang kukuh..

    Ya,inilah Islam.mencari ilmu sampai internet.Semoga ramai lagilah yang berusaha mempelajari ilmu akhirat yang membantu menyelamatkan diri pada HARI KIAMAT kelak,insyaAllah…
    Wallahualam…

    p/c:sy pon nk mintak izin copy perkara diatas dan komen yg berkaitan dengannya…

  60. brekot says:

    betul betul betul

  61. RISKA says:

    ALLAHUAKBAR…
    mohon izin copy tag diatas…..terimakasih……???

  62. Fara says:

    Subhanallah..diri ini terasa begitu kerdil lgi hina..cukupkh amlnku untuk dbawa kesana nnti..??Ya Allah…

  63. Fara says:

    mohon share untuk renungan brsama…^_^trima ksih..

  64. as asmawi says:

    assalamualaikum…
    sy pernah terbaca dlm sebuah buku dimana asal kelahiran dajjal adalah dari sepasang pasangan yang berzina dan terlalu inginkan anak lelaki.pertumbuhan hasil dari air mani yang beserta iblis melahirkan dajjal yg buruk sebelah matanya.dr saat dilahirkan dajjal tidak makan,tidak byk bergerak dan terlalu sedikit minum susu ibunya.dajjal byk tidur .akhirnya ibunya meninggal disebabkan susu yg terlalu byk.ayahnya juga mati disebabkan dajjal dimana dia dituduh penipu apabila menyatakan dajjal yang ketika itu berumur 4 tahun.boleh berubah kedudukan sendirinya sedangkan semua org tahu dajjal tidak bergerak apatah lagi berjalan ketika itu.selepas ayah die mati dajjal dibela oleh hakim wilayah itu.die dah mula bercakap dan bergerak mcm manusia normal.pada zaman itu wilayah itu mengamalkan sex bebas,sejantina…akhirnya allah tenggalamkan wilayah dan umat disitu dalam perut bumi.hanya dajjal terselamat dan dr saat itu dajjal dijaga oleh malaikat jibril (dgn perintah allah)yg telah membawa dajjal ke sebuah pulau yg cuma dihuni seekor ular besar dan berbulu yg boleh berbicara.di pulau itu dajjal kembali seperti hidup lamanya yg byk tidur dan cuma bgun makan makanan yg dibekalkan oleh malaikat jibril.hingga suatu hari die berjumpa dgn ular besar yg boleh berbicara yg telah mengajar dajjal mengenal allah dan menyuruh dajjal beriman kepada allah.namun dajjal lebih tertarik kepeda kekuasaan allah dan ingin memilikinya.maka dari situ bermulalah titik dajjal merantau seluruh pelusuk membuat huru hara dan mengaku dirinya tuhan.hingga dajjal bertemu dgn iblis dimana mereka telah mengaku bersaudara dan akan menyesatkan sekalian umat yg beriman kepada allah s.w.t..wujudlah segitiga bermuda tempat yg dipelopori kuasa iblis dan sihir yg sgt maju.dan ketahuilah dajjal adalah lebih advance dari kalangan manusia cerdik pandai ketika ini (namun tidak dapat menandingi allah maha besar )…INI CUMA RINGKASAN BACAAN SAYA..WALLAHUALAM…

  65. Falcon says:

    2012 hari bagi golongan Iluminati menghuru hara kan dunia..

  66. Hamba Yang Soleh says:

    “BUMI DAH X SELAMAT LAGI”

  67. hadry says:

    Assalam mintak kebenaran share dlm fb saya..

  68. mira luvy says:

    mohon untuk share yer..terima kasih..ada persoalan yg mohon d jawab kerana keliru dari sumber yg diperoleh.. benarkah dajal berada di dalam tanah dan berusaha menggali untuk keluar dari tanah.tetapi sebaik sahaja trdengr azan dia jatuh kembali dari mule tempat dia menggalinya. dia menggali semula dan perkara yg sama berlaku bila azan berkumandang..bilamana sampai satu masa azan tiada lg berkumandang dajal akan berjaya naek ke atas muke bumi dan memulakan misinya menyesatkan manusia..mohon dijawab..terima kasih..

  69. ad'z says:

    subhanallah

  70. mohd says:

    syukur ALHAMDULILLAH.. Apa pun pernyataan bertujuan untuk mengingatkan, walaupun kadang kadang menjadi pertikaian dan pertembungan pendapat.. apa yang saya nampak disini adalah satu kesedaran umat untuk mengajak manusia tak kira apa, Bertakwa kepada ALLAH.. Semuga kita semua dirahmati ALLAH dengan meletak kan kita diatas Jalan-NYA yang lurus.. INSYA ALLAH..

  71. Firdaus Shah says:

    Salam..maafkan saya kalau saya silap..saya agak ralat mengenai tanda besar hari kiamat iaitu kejadian gempa di 3 tempat seperti mana yang dinyatakan di artikel di atas.saya juga ada terbaca mengenai hadis tersebut,tetapi kalau tak silap saya,petanda yang sebetulnya adalah kejadian gerhana di 3 tempat,iaitu di GERHANA DI TIMUR,GERHANA DI BARAT dan GERHANA DI SEMENANJUNG ARAB.walaupun kejadian gempa yang berlaku pada masa kini termasuk dalam petanda kiamat,pada pembacaan saya juga,bukankah itu termasuk dalam petanda2 kecil dan bukan dalam sepuluh tanda2 besar sepertimana hadis tersebut?sekali lagi,maafkan saya kalau saya silap.

    Walaubagaimanapun, terjadinya petanda2 kiamat tersebut mengingatkan kita supaya sentiasa beriman dan ingat kepada ALLAH kerana kepadaNYA kita akan kembali.saya berpesan kepada diri saya dan berharap agar kita sama2 meningkatkan takwa sebelum terlambat. Wallahu’alam..

  72. asalamualaikum…
    mintaa izin copas yaa
    subhanallah bermanfaat sekali

  73. yoga says:

    DAJJAL BUKANNYA KELUAR DR DAERAH KHURASAN ADA YG MENGATAKAN DAERAH PAKISTAN INDIA AFGHANISTAN, ADA YG BILANG DI DAERAH IRAN

  74. hamba Allah says:

    Allahuakhbar…same2 la kite ke jalan Allah

  75. faizal boboy says:

    ALLAH yg maha kuasa,segalanya ditentukan olehnya. byk2 le kita semua beribadat dan minta keampunan kepadanya.dunia ciptaannya tidak larat menampung dosa yg bergelimpangan,menghancurkan & segalanya di dunia yg suci dan indahnya ciptaan ALLAH.

  76. mohd shakieb says:

    merujuk buku RAHSIA SIMBOL YAHUDI hasil dari teori konspirasi yang disusun oleh ibnuyusuf dan juga hasil kajian para pakar2 konspirasi dunia merangkumkan bahawa semua kekacauan dan kerosakan dunia serta aktiviti2 perang telah didalangi kaum yahudi selama ini telah terbongkar.Ia juga dirancang rapi oleh ketua yang mereka sanjung iaitu al masih = dajjal..Pertubuhan yang 1000 tahun dulu wujud iaitu Illuminati Freemanson Judaish blackmetal trash dan banyak lagi gerak2 bawah tanah (underground)telah lama bergerak secara rahsia diseluruh dunia…ia juga melibatkan amalan2 kesyaitanan (satanic) yang amat dasyat…kebanyakkan semua amalan2 ritual ini bersatu dengan syaitan untuk menghancurkan umat manusia sejagat…kerajaan dunia yang diwujudkan mereka sekarang telah lama berjaya dihasilkan dan mencapai objektifnya iaitu PBB (UN) dengan prinsip “satu dunia satu kerajaan” untuk tujuan dapat menguasai misi mereka ke pelusuk dunia…inilah dikatakan kaum yahudi yang amat cerdik pandai serta pemikiran mereka amat jauh sekali 10 tahun kedepan berbanding kita bangsa lain didunia ini…pada masa kini mereka hanya menunggu pengisian kerusi persidangan yang bernombor 666 yang sengaja mereka dibiarkan kosong untuk diduduki oleh ketua atau raja israel yang dibanggakan mereka iaitu dajjal…sepandai mana pun mereka Allah SWT akan tetap menghancurkan kaum ini kerana telah banyak membinasakan dunia dengan matlamat kotor mereka…kepada umat Islam berpegang teguhlah kita dengan akidah dan iman kita kepada Allah dan Rasul kita…selamatkan keluarga kita dari fitnah dajjal yang amat dasyat ini…semoga kita sentiasa dilindungi dengan kekuasaan Allah SWT Yang Maha Berkuasa Lagi MAha Agung..tiada satu pun makhluk ciptaan Nya yang dapat menandingi kuasa Nya…Allahuakbar…

  77. fikhri says:

    assalammualaikum..
    mohon di copy dan di share..
    harap2 dapat dibenarkan lah..
    terima kasih.

  78. sya says:

    saya baru lepas membaca buku Armageddon 2012 nukilan Alexander Zulkarnain. jgn melihat tajuknya, sebab isinya hanya berkisarkan kaitan tanda tanda kiamat menurut hadis, alquran dan ilmu sains. apa itu ad-dukhan? bila nabi Isa a.s akan turun? sapa yakjuj makjuj? dan byk lagi isu yg diutarakan dr sudut pandangan peribadi penulis yg bg saya menarik, kerana ianya dikupas dan dikaitkan dengan ilmu sains dan teknologi yg kita ada skrg. dan membuat kita lebih terbuka minda. tiada siapa boleh meramal bila dtgnya kiamat dan saintis juga selalu gagal dalam meramalkan bencana spt gempa bumi dan tsunami. tsunami yg berlaku di jepun, rusuhan di mesir dll memberi ingatan kpd kita betapa pentingnya sikap berjaga2. sediakan stok makanan secukupnya didlm rumah, ubat2an utk ahli keluarga khususnya yg ada mslh kesihatan dan apa2 yg dirasakan perlu jika berlakunya darurat. jgn sangka negara kita akan sentiasa selamat.

    sekadar berkongsi…wallahualam

  79. hafiz says:

    kita hanya perlu mengingat ALLAH karena hanya pada DIA kita kembali

  80. soleh says:

    beramal lah.. jangan nk comment je.. da mcm pembace berite da sorang2 aku tngok

  81. mega says:

    Bukankah saling nasihat menasihati tuntutan Nabi Muhammad s.a.w..jauhkn dari sifat iri hati..biarkn mereka komen jika mendatangkn kebaikan.

  82. buta says:

    salam….bgus..

    p cm ni je la…usahakan iman…agar jagi teguh…pasal iman umat akhir zaman ni (zaman skng ni la woi) iman kita kua masuk..bukan turun naik..usahakan agar dia kurang kua pn da cukup baik…

    nak usahakan iman cm ne?g ngaji kat pondok?blaja kitab2?hapal quraan?..nop..bukan..senang je…buat je apa yg nabi n sahabat buat…tu la cara yg terbaik..x de ara lain da woi..

    apa yg nabi n sahabat buat?mantapkan diri..?dok kat masjid lelama?keja kat opis 24 jam?keja kat ladang 48jam?…nop…meka g uma2 org…ketuk pintu meka ..dan jumpa..cita kehebatan Allah…

    so…apa nk tunggu lagi…?
    ala…aku x de ilmu la…aku belum mantap…ko je buat ..aku belum mampu…aku bz la x de masa…

    hahah ok2…x pe…ko jawab la depan Allah nanti ye…jadi…fikirlah

  83. heru says:

    Udah percepat aja kiamat makin cepat kiamat besar makin baik

  84. hamba allah says:

    insyallah, kita same2 beramal

  85. zalia says:

    mohon izin share

  86. alif says:

    ya allah… jika benarlah ini kebesaranmu ampunkanlah dosaku dan seluruh umatmu yang beriman kepadamu…. amin yarobbalalamin……

  87. fatimah jf says:

    astaghfirullah al azhim. ya Allah, besar sungguh ujianMu untuk umat kekasihMu ini. tak tertanggung, tak terdaya rasa dengan ujianMu, jika tidak Kau berikan kekuatan dan kesabaran kepada hamba ya Allah. akal selalu berfikir (tentang kuasaMu), hati selalu tunduk (takutkan azabMu), namun nafsu.. hamba masih lemah, sangat lemah, selalu ingkar, insafnya seketika, taubatnya sekejap cuma, dosanya..nauzubillah. (masih sempatkah hamba bertaubat nasuha padaMu ya Allah? akan diterimakah taubat ini sebelum hamba menemuiMu ya Allah?) arRahman, arRahim, tetapkan hati hamba untuk terus bertaubat, memohon ampun padaMu ya Allah, gagahkan diri ini untuk terus melaksanakan ibadahMu ya Allah, kuatkanlah diri hamba seluruhnya untuk terus mencari redhaMu ya Allah, dalam susah, dalam senang, tundukkan hamba untuk sentiasa patuh padaMu ya Allah. tenangkan hati ini, tingkatkanlah kesabaran dalam diri ini, teguhkanlah keimanan, ketaqwaan, cinta dan rindu hamba padaMu melebihi segala apa yang ada di dunia ini ya Allah. bukakanlah pintu hatiku, terangilah hatiku dengan nur hidayahMu, janganlah Engkau palingkan hamba setelah Kau berikan petunjuk dan hidayahMu pada hamba ya Allah. perbaikkan diri hamba sebagaimana Engkau perbaikkan hamba-hambaMu yang soleh ya Allah. peliharalah diri hamba, ahli keluarga dan sahabat-sahabat hamba seluruhnya daripada bisikan dan gangguan iblis dan syaitan yang durjana, bala bencana mahupun malapetaka, nauzubillah. arRahman, arRahim, hanya padaMu hamba menyembah, hanya padaMu hamba minta pertolongan, tunjukkan hamba jalan lurusMu ya Allah, iaitu jalan mereka yang Engkau beri nikmat padanya, bukan jalan mereka yang Engkau murkai dan bukan juga jalan mereka yang sesat. dengan kemurahan rahmat Engkau hamba minta petunjuk, dengan ketinggian kuasa Engkau hamba minta perlindungan, sesungguhnya hanya padaMu hamba berserah, Allah, yang Maha Tinggi dan Maha Besar, segala pujian hanya untukMu, Maha Suci Allah pagi dan petang, yang Maha Mendengar, Maha Melihat, Maha Mengetahui setiap sesuatu, yang Maha Berkuasa ke atas segala-galanya. hamba mohon padaMu, agar sentiasa diberi petunjuk, dipimpin dan diseru ke jalanMu ya Allah, ikhlaskan hati ini dalam menerima dan mempelajari ilmu tentang keagungan cintaMu ya Allah, bimbinglah diri ini untuk sentiasa tawaduk dalam usaha menggapai syurgaMu ya Allah. selawat dan salam ke atas nabi Muhammad sallallahu’alaihiwasallam, nabi yang Ummi, ke atas keluarga dan sahabat-sahabat baginda. hamba merayu padaMu, agar hamba dikembalikan padaMu dalam keadaan bersih, dan dalam keadaan beriman padaMu, ameen ya Rabb al alameen…

    *sekadarberkongsibicarahati*
    semoga kita semua sentiasa berada di jalan lurusNya, ameen.

  88. Hamba Allah says:

    Demi masa: Sesungguhnya manusia sntiasa berada d dlm kerugian.. Beruntungla kpd og yg briman n saling menasihati n myampaikn perkara2 yg benar.

  89. Hamba Allah says:

    Demi masa: Sesungguhnya manusia itu sentiasa berada di dalam kerugian. Beruntunglah kepada orang yang beriman n saling berpesan2 tentang kebenaran

  90. GERAK HATI says:

    ”SUBHANALLAHWALHAMDULILLAHWALAILAHAILLALLAHWALLAHUAK’BAR”

  91. hamba Allah` says:

    subhanallah~
    sama2 lah kita memperbanyakkan taubat kepada Allah~ semoga kita sentiasa berada pada jalan kebenaran~

  92. prihatin says:

    sy penah dgr kisah tntang yakjuj makjuj ni..giginya sebesar bukit..ia akan mengorek bukit utk menembusi ke kwsn manusia. tp tiap kali azan berkumandang bukit akn tertimbus semula..mungkin suatu hari nti bl tiada lg azan..maka maksudnya dunia hampir kpd kiamat…dajjal adalah makhluk yg besar krn blh membakar ikan paus dgn matahari hanya mengangkt tgnnya..dia akn mengaku dirinya tuhan..sesiapa yg terpedaya pasti berpaling dr Allah swt..mata dajjal satu,rambut kerinting,pengikut akn bernaung di bwh telinganya..itu je yg dpt sy kongsi..
    bg yg beragama kristian bible sudah diubah dr kenyataan yg sebenar…jd jgn samakan kitab Al Quran dgn bible…harap faham..

  93. Assalamualaikum…
    sesungguhnya entry ni buat saya menangis…hal ini kerana saya baru sedar yang segalanya sudah hampir…saya masih leka…terima kasih…

  94. syaron says:

    Nice.. mcm2 pndangan yg you all kongsi kan… bgos2 ….
    kepada yg bkn islam / islam… Allah S.W.T maha pengampun.. dan .. penyayang.. selagi ada mse … better kite bsama2 mmohon ampun.. dan btaubat laa …
    ampunkn laa slah silap sdara2 kite yg len ,, b’maafan laa .. hnye itu jee sy nk pesan ,, sbb kite xtau bile kiamat akn tiba . Itu sume urusan ALLAH S.W.T
    kite sbgai hamba nye… hnye mmpu bserah … dan biman kpade nye ….
    Salam……

  95. Subhanallah can i share this

  96. firdaus says:

    Salam,
    minta izin masukkan artikel saudara dalam pages facebook saya ye.
    untuk mnyebarkkan artikel ini.

  97. Hafsah Saika says:

    Ya allah, janganlah hari kiamat terjadi terlalu cepat …

  98. afiqah mzbha says:

    saya rsa mcm pelik semasa saya membaca nya…

    afiqah from:Brunei Darussalam

  99. ina says:

    Alhmdulillah…trlampau byk pandangan dn pendapat yg bernas dr anda semua…semuanya cerdik dan berilmu nampaknya…apapun ketahuilah kita dh ditinggalkan oleh nabi Muhammad [saw] 1400 thn yg lalu..tak mustahil byk sgt pndapat dan nasihat dr alim ulamak yg kita terima yg mungkin ada ditokok tambah..jd nasihat sy..berpeganglah kpd Al-Quran dan Hadis yg sahih…agar kita blh kembali kepada Allah..tak guna kita bertelagah pendapat sesama kita…klu kita fahamkan makna surah Al-fatihah…berapa kali kita minta “ditunjukkan jalan yg benar”…bermakna kita masih lg diharap dpt petunjuk jln yg benar..yg kita ingat selama ini kita dah dpt..jd bukalah minda tuan dan puan..tak payah memkirkan dan bertelagah sesama sendiri…utk apa kita dihidupkan di muka bumi ini…mngkin sy dh berubah topik…tp dari sekarang kita mulakanlah buat kebaikan byk2 tak kira sesama manusia,haiwan malahan tak kirala berlainan bangsa sekalipun…

  100. azahar ismail says:

    kalau semua sikapir laknat dah mampos akibat tanda nombor satu,jadinya terpaksa juga lah semua orang2 islam yang dipanjangkan umur mereka akan menyaksikan dan merasakan azab gegaran dan saat kehancuran bumi waktu kiamat ,tak begitu ke!!,mohon bertanya!!

  101. azahar ismail says:

    kalau semua sikapir laknat dah mampos akibat tanda nombor satu,jadinya terpaksa juga lah semua orang2 islam yang dipanjangkan umur mereka akan menyaksikan dan merasakan azab gegaran dan saat kehancuran bumi waktu kiamat sebenar ,tak begitu ke!!,mohon bertanya!!,he! he!

  102. Kamar says:

    Subhanallah, marilah kita semua zahirkan kesyukuran kepada Allah terutama ketika kita berada dalam bulan Ramadhan ini.

  103. fahmi says:

    boleh beri link blog anda?

  104. izzi says:

    Ajarkan diri kita dan pohonlah banyak2 dari allah untuk menghindarkan kita dari pengaruh fitnah dunia supaya tidak tergugat iman kita umat islam pada hari kiamat. Tak perlulah dipertikaikan. Segalanya adalah rahsianya. Siapkanlah diri kita, hati kita untuk hari kiamat. Teruskanlah ibadah kita dimuka bumi ini. Insya’ allah kita tidak akan mudharat kerananya…..wallahu wa’alam

  105. Haq says:

    Assallam’mualaikum,
    Wahai insan, jangan lah kamu takut akan apa yg akan berlaku….segala-galanya sudah tersurat dan tersirat di Pokok Hayat.
    Kenal lah kamu tuhan kamu seperti Muhammad (S.A.W) MENGENAL tuhannya….jikalau kamu buta didunia maka kamu akan buta juga diakhirat.

    Apa sesuatu yg akan berlaku pasti berlaku kerana itu telah dijanjikan…..
    Jgn lah kamu lupa dan alpa pd diri kamu kerana hanya kamu yg mengenali diri kamu….
    Kiamat kecil atau besar akan berlaku bila tiba masanya….ada kah kamu sudah bersedia akan hari kiamatnya diri kamu?

    Segala galanya ada pd diri kamu…sediakan lah diri kamu utk menempuh kiamat2 yg akan tiba.

    Wasallam.

  106. apakah ketika dajjal sama ya’juj dan ma’juj mati, itu langsung kiamat ????
    ataukah islam masih jaya selama beberapa tahun , trus stlah isa sama imam mahdi meninggal baru trjadinya kiamat????

  107. iman says:

    Israel bukan dajjal. Israel ialah gelaran kepada nabi yaaqub a.s. Zionist menggunakan Israel sebagai simbolik yang mereka keturunan daripada nabi yaaqub a.s.

  108. HAMBA says:

    SALAM .

    Yang paling banyak adalah dajjjal-dajall perosak agama .
    Dimana agama / ajaran-ajaran agama islam tidak di pedulikan ,
    tetapi asyik bergaduh politik. Politik hanyalah pertubuhan
    – persatuan / organisasi dimana orang ramai menjadi ahli .
    Semuga manusia tidak bergaduh lagi . Berbaik dan bersaudara.
    Semua umat manusia perlu di selamatkan dari angkara dajjal
    yang amat jahat ialah syaitan. Yang menyamar dan propaganda dan
    masuk dalam tubuh manusia . Sebab tidak ada pertahanan diri. Agama
    tidak berapa kuat fahaman dan rapuh.

  109. zainab binti lee kok hou says:

    Ya ALLAH,kami mohn kepadamu keselamatan agama,kesihatan jasmani,bertambah ilmu dan diberi berkah rezeki dapat bertaubat sebelum mati, mendapat rahmat ketika mati, dan memperoleh keampunan setelah mati.Ya ALLAH,mudahkanlah kami pada gelombang sakaratul maut dan lepas dari siksa api naraka serat mendapat kemaafan ketika dihisap.Ya ALLAH janganlah digoncangkan hati kami setelah mendapat petunjuk,berilah kami rahmat engkau maha pemberi.Ya ALLAH berikanlah kami kebajikan di dunia dan kebajikan di akhirat.Peliharalah kami dari azab api naraka… [AMIN] ;D

  110. Pelajar Smk says:

    ergh, assalamualaikum, nak minta izin mengcopy sume maklumat pasal hari kiamat untuk projek sekolah….terima kasih…

  111. Hideo says:

    Assalamualaikum..

    Pencerahan bagi yang tersilap tafsir.

    Dajjal :
    1) Tak duduk di dalam tanah. Yang terkurung adalah Yakjuj dan Makjuj.

    2) Dah terlepas Ikatan dan dah berkeliaran di dunia di kalangan manusia sebaik saja Rasullulah SAW wafat.

    3) Hint : Mula terlepas dan telah membina tamadun di britain (merlin) menolong arthur membina empayar eropah, kemudian ke Amerika. sekarang dalam proses pemindahan ke Baitumuqaddis @ Jerusalem. (Vatikan dah nak berpindah ke jerusalem : sila search dalam internet utk kepastian)) baru Dajjal akan tunjukkan diri.

    4) Zaman peperangan antara Islam dan Kafir Harbi dah nak bermula, sikit masa saja lagi. Tajamkan dan mantapkan akidah.. Belajarlah mengenal Imam Mahadi.

  112. Salik says:

    hadits dari Abu Darda R.A dari Nabi berkata: “Barangsiapa yang menghafal sepuluh ayat pertama dari surah Al- Kahfi terjaga dari fitnah Dajjal.” (HR. Muslim, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi)

  113. kampung says:

    salah la. asap yang keluar akan mematikan orang2 yang beriman

  114. sohi says:

    yang dimaksudkan dengan asap (ad dhuhaan)sesungguhnya asap itu akan mamatikan orang2 yang didalam hatinya terdapat ke imanan walau sebiji dzaroh,sehingga tidak ada lagi orang yang beriman dibumi ini , dan yang ada hanyalah orang2 yang rusak,bahakan nama Allah pun sudah tidak dikenal lagi…nah…di zaman merekalah kiamat itu akan terjadi….

  115. sohi says:

    kejadian asap itu akan terjadi setelah nabi Isa wafat…..dan sa’at itu orang2 nasrani kembali beriman bahwa Isa adalah nabi…

  116. sohi says:

    “Kiamat tidak akan terjadi kecuali atas manusia-manusia yang paling jahat.” – (Riwayat Muslim dan Ahmad dari Ibn Mas’ud. Dan dalam riwayat Bukhari dengan lafazh yang lain)

  117. yna says:

    just nak komen yang ni…betolkan saya kalo saya salah :-

    1. Asap yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit seperti selesema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir.

    Pendapat saya: rasenyer asap tu keluar untuk mematikan orang2 islam yang beriman dan soleh agar diorang tak dapat rasa bagaimana dasyatnyer hari kiamat tu macam mane… rasenyer bukan mematikan orang kafir… w/a…. tq

  118. farah says:

    Buat saudara provin solomon….anda mempercayai apa yg diturunkan oleh Allah s.w.t tetapi anda masih mengamalkan agama kristian..sesungguhnya Islam adalh agama akhir zaman..Islam membenarkan agama asal yg dibawa oleh nabi Isa dan nabi2 sebelumnya..ayuh saudara..berhijrahlah kepada Agama Islam..semoga Allah memberikan hidayahNya buat saudara sebelum terlambat.Insya Allah…Wallahu alam…

Speak Your Mind

Tell us what you're thinking...
and oh, if you want a pic to show with your comment, go get a gravatar!