≡ Menu

Mengapa Wanita Menangis?

wanita-menangis

‘Mengapa wanita menangis?’ Ini adalah persoalan yang amat menarik bagi saya yang berjaya dirungkai kan oleh Dato’ Dr. Haji Fadzilah Kamsah dalam sebuah rancangan TV. Saya ingin berkongsi dan highlightkan beberapa informasi yang diperkatakan oleh beliau.

Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyababkan dia menangis dan tertawa bila ia mampu. Wanita juga adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita maka bermalamlah dalam kegelapan.

1. Punca wanita menangis.

  • Mencuci mata ( merupakan salah satu cara untuk meluahkan rasa stress-dalam masa yang sama, dapat membuang bahan kimia yang terdapat dalam mata)
  • Mengurangkan stress.
  • Tanda keinsafan/penyesalan.
  • Sebagai ugutan emosi.

Perempuan mempunyai 9 emosi dan 1 akal. Emosi yang terkumpul banyak ini, membentuk peribadi seseorang wanita yang ketara kelembutannya, kasih, bertimbang rasa dan menghargai orang disekeliling nya. Daya tumpuan akal seseorang wanita banyak dipengaruhi oleh emosi samada ia memberi kesan baik ataupun buruk.

Sekiranya seseorang wanita itu menangis 2-3 kali atas sebab rasa syukur dan redha; pahala buat dirinya, buat kali ke 2 dan ke 3.

2. Kesan tangisan.

  • Dapat perhatian
  • Suasana rumah tangga tergugat.
  • Lelaki jadi bingung.
  • Orang lain dapat mesej.
  • Mata bersih dan sihat.

The world stops at the moment when women cry.

Orang bahagia dan gembira, tidak semestinya dia tersenyum dan orang senyum, sudah semestinya dia gembira.

Penyelesaian untuk mengurangkan rasa sedih:

1. Senyum dulu + Mengimbau perkara yang membuatkan anda rasa sedih = Perlahan2 melatih diri supaya tidak sedih dan menangis lagi.
2. Selalu berdoa kepada Allah.
3. Belajar untuk redha ( Baik atau buruk adalah untuk kebaikan hamba-NYA)
4. Sentiasa tersenyum – Banyak hormon baik yang keluar dan membantu seseorang wanita untuk memulakan hari dengan penuh keyakinan dan gembira.

Tangisan seseorang wanita adalah untuk melaungkan suara hati – Minta dibelai, disayangi dan dipamerkan kasih sayang. (Ia terpendam dan terbuku dalam hati)

Ramai yang tidak tahu bahawa apabila seorang suami menaikkan suara samada sedar atau tidak, ia menjadi antara punca mengapa seorang isteri mudah menangis. So, control your voice projection!

Tangisan boleh membawa kesan yang positif, sekiranya dilakukan dengan tindakan yang positif juga.

Source: Mujahidah Muslimah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

{ 33 comments… add one }

  • fatin May 13, 2010, 8:23 am

    mcm mne nk buat jika….terlalu kerap mnangis dan emosi terlalu mudah tersentuh??air mata mudaaah sgat2 jatuh….apakahh ad pnyelesaiannya?

  • hasmahhitam May 13, 2010, 10:24 am

    boleh jadi panduan dan ubat hati didalam mencari keredaan Allah

    terima kasih.

  • ida May 13, 2010, 10:21 pm

    naper lau rindukan ssoangpun kiter boley menanggis~~~~~

  • ct May 13, 2010, 11:45 pm

    ia sembunyikan rasa kegembiraan dan kesedihan namun ia tetap membisu tetapi airmata lah temannya yang paling akrab untuk meluahkan segala2nya….

  • aiza May 14, 2010, 2:36 am

    mcmana nk buat kalau terlalu sensitif n muda terasa n emosi…air mata mudah jatuh…boleh bg panduan untuk penyelesaiannya

  • nur May 14, 2010, 9:57 am

    indahnye mnangis krn Allah..tp skit mnangis krn hiba durjana..

  • islamic girl May 14, 2010, 4:20 pm

    wanita akn menangis ble dtegur dgn tguran yg kasar..tp knp mrk tgur pmpuan dgn kasar?smua mnusia psti akn bt slhkan,tp kan elok lau dtegur dgn baik.. :( dan knp ya ada sstgh laki ssh utk mnerima tguran dr seorg wanita??em

  • nurlina May 15, 2010, 9:17 am

    kadang-kadang tiada kata-kata dapat menggambarkan sesuatu dr dlm hati wanita selain dr air mata yang sangat mengerti…

  • qira May 17, 2010, 10:16 am

    air mata keluar dengan tiba-tiba apabila teringat kenangan pahit dan manis bersama si dia yang telah mendiamkan diri akibat cinta kami yang terhalang oleh orang tua…..

  • marwa May 17, 2010, 3:17 pm

    saya sokong pendapat dato’ dan islamic girl yg perempuan akan mudah menangis bila lelaki/suami menaikkan suara samada sedar atau tidak..memang lelaki itu bersifat kasar tapi kenapa mereka tak guna akal yg Allah berikan bagaimana cara menegur seorg perempuan yg fitrahnya lemah lembut…???

  • nurul alifa May 23, 2010, 7:14 am

    wanita blh mngubah tangisan mnjadi suatu yg mncabar bg seorg lelaki..nmun bgtu..wanita harus teliti mse yg sesuai utk luahkn tangisan itu..jgn luahkn tangisan shngga org ln mmbenci dri anda dn mrasakan wanita ini lemah..

  • intan June 9, 2010, 10:47 am

    kadang2 mmg perlu menagis…tapi kalo sikit2 punya hal pon nak nangis…airmata tu da takde value dah….kalau boleh control,control…bila da takde value,tangisan tu cuma akan dianggap sbg ‘habit’ je…. ^.^

  • aziah June 9, 2010, 3:53 pm

    Tangisan yg indah adalah tangisan keinsafan sebagai hamba Allah yang merasakan betapa kerdilnya diri dibawah keagungan mu Ya Allah. Titis demi titisan air mata yg gugur takutkan pembalasanmu menjadi baja untuk menghambakan diri kepadaNYA.

  • pakaian wanita June 10, 2010, 7:12 am

    sometimes cewek termasuk manusia yang aneh. mintanya macam-macam. Susah dimengerti. n perempuan memang lebih banyak bicara. kata-kata yang dilontarkan jauh lebih banyak dari laki-laki. Menurut survey – memang begitu, dan harus dipenuhi. supaya mengurangi tekanan… :d so dengarkanlah…

  • Nukilan hati istri June 12, 2010, 5:14 am

    tangisan tu kadang2 membuat wanita rasa lega bila ada yang berserabut dalam kepala.Adakah lelaki yang ingin memgambil tahu bila ada wanita yg menangis? Especialy kaum suami….pernah kah ingin mengerti apa yg ada dlm hati istri….?

  • humairah hasan June 27, 2010, 12:35 am

    sy,pantang org tinggikan suara
    kompom,mesti menangis punya.murahnya,airmata sy…

  • maslin July 11, 2010, 6:39 am

    menangis…. suami tidak faham kenape isteri menangis….

  • siti fairuz July 16, 2010, 3:57 am

    air mata sy mudah tumpah kerana kehidupan sy sentiasa dgn kesedihan..keluarga,rakan2 dan diri sendiri..sy memerlukan sokongan tetapi sy tidak m’punyai tmpt utk mengadu…

  • vi0let September 19, 2010, 8:56 am

    sya p0wn ada pr0b dlm mnangiz nie.. sya 13 thn n sya brda sngt ja0h drpd ibubp sya.. bla trngatkn mereka, sya jd ingin mnangiz dn plajarn sya mer0s0t.. sya xthu mcm mne nk tbhkn ht sya.

  • nur azlieyatul ain November 14, 2010, 4:50 am

    selalu yg kite dengaq wanita menangis kerana lelaki/suami,tapi macam mana pulak wanita itu menangis kerana mak mertua kerana mak mertua selalu menjatuhkan maruah kita di depan anak2nya.apa yang patut kite lakukan bila berada di dalam situasi macam 2 selain bersabar.tiada apa yg blh kite lakukan

  • kak anna December 2, 2010, 12:35 am

    menangis dpt melegakan perasaan bila teringat byknya dosa2 trhadp Allah,terampun kah dosa2 ku ini Ya allah..

  • azman December 12, 2010, 6:36 am

    dunia akhir zaman….
    ayuh umat islam bangkit…
    takbir Allahhuakbar

  • aen aini February 16, 2011, 4:01 am

    wanita menangis bkn disebabkan lemah…menangis tu perlu untuk meluahkan apa yang tersirat

  • tija kota March 8, 2011, 5:35 am

    PENDAM SERIBU DUKA..

  • normasera March 19, 2011, 2:44 am

    ske..mx share ex

  • smayang April 21, 2011, 10:53 am

    sy pernah terjumpa dgn seorng kwn pompuan yg hatinya keras, malah dgn pnuh bangga & angkuh mngatakn bhwa dia tak pernah mngeluarkn air mata..malahan benci dgn sikap org yg mudah menangis…sy mmg terasa hati dgnnya sebab sy mudah mengelurkn air mata sma ada dgn kesusahan diri sdiri mahupun org lain..

  • farah farhana May 18, 2011, 1:38 pm

    mohon share..thanks a lot :))

  • tetty May 25, 2011, 6:19 am

    aper hukum nyee suami sy selalu maki hamun kuarkn kate2 yg pedih..ungkit bangkit kisah2 lamer..kadang tu sy boleh nampak tidak keikhlasannye dia dgn kuarga saya..dia byk nak menangkn mak dan ayah nye sedang kn dia sendiri tahu jln cerita sebenar..dan menunding jari semua kesalahan tu pd kuaga saya..saya selalu menagis sebak memedam rase dgn kate2 dr mulut suami sy..kadang dlm keadaan gelak ketawa boleh dia selik kan ungkit balik kisah2 lame..mase muda masing2 ader sejarah masing..tp pd sy sejarah sy tidak la melampau sgt..hanya sekadar byk kawan lelaki sahaja..tp kadang tu pelbagai tuduhan fitnah suami sy menuduh saya…saya sedih sgt..cthnye:sy kuar dr rumah dgn ikhlas mcari rezeki membantu kewangan suami tp kadang tu bila saya lambat balik atau lambat angkat coling dia kan cakap “ko buat aper ha..lambat ko MEMAN***..ker gn bos ko..sya sedih sgt..semnjak sy kawin tak penah lekang dr mulut dia tuduhan fitnah yg sgt perit bg sy…aper harus sy buat…bila bergaduh jer mak ayah saya adik beradik saya semua dia sebut maki hamun cakap perkataan yg kesat pd kuarga sy..sy tak tau nak cakap dn buat aper hanye menagis jer la..sy tak tahan sgt..tp mgenang ader 3 org anak sy redha semau kate2 nyee..dr kawin sehingga sekarang sy tak penah luah kn aper yg sy rase ni pd siapa termasuk la kuaga sy sendiri…sy selalu berdoa moga suami sy berubah..saya tak nafikn ader kalnye di aseorg suami yg penyayang bertanggungjwb…tp perangai dan mulut dia yg terlalu bisa tu buat saya memendam rase…aper harus sy buat…

  • aisha.... June 2, 2011, 6:07 am

    air mata perempuan boleh menggambarkan betapa manis nya dan lembutnya hati seseorang wanita itu…. selagi ada rasa mahu menangis jangan la di simpan air mata itu.. kerana itu mungkin boleh menyebabkan hati menjadi sakit…..lepas kan semua masalah yang menyebabkan kita menangis….

  • Cik Jannah September 15, 2011, 6:32 pm

    mohon share ya saudara?

  • sal December 2, 2011, 7:41 am

    bagi sal menangis itu dapat membuang jauh2 rasa duka dan sengsara di hati,tapi cuma seketika, kadang kadang keserabutan fikiran juga akan menyebabkan kita menangis apabila kita tak mampu menyelesaikan kekusutan itu..

  • nurul March 18, 2012, 2:44 pm

    saya terbaca entri ni pon sbb sy rse sedih tiba2..UAI kate lelaki sjati la pngubatnya..tapi sy blom kawen..ape ptut sy buat?

  • nurilma November 5, 2012, 9:33 am

    menangis salah satu cara mengungkapkan perasaan saat mulut tak bisa bicara

Leave a Comment