Pesanan Buat Suami

Posted on May 14, 2010 under Fadzilah Kamsah, Islam by

Oleh Dato’ Dr Hj Mohd Fadzilah Kamsah

doa suami yg soleh couple1. Selalu menghargai usaha dan penat-lelah isteri, terutama isteri yang bekerja dan sama-sama terpaksa menanggung hutang suami.

2. Bila isteri bercakap, pandanglah mukanya dan buka telinga luas-luas. Biar apa yang dikatakannya masuk telinga kanan dan tersumbat di telinga kiri. Sambil tu otak suami kenalah memproses informasi yang diterima daripada isteri dengan bijak serta prihatin.

3. Jangan sekali-kali membandingkan masakan isteri atau cara isteri menghias rumah dengan mak anda kecuali masakan/cara menghias isteri anda lebih baik dan canggih dari emak anda..

4. Jangan demand sex sekiranya isteri tak ada mood atau letih. Agama suruh kahwin bukan semata-mata untuk penuhi nafsu syahwat saja.

5. Kalau pasangan dah ada anak, sama-samalah menjaga anak. Benih dari awak juga.. Ada suami, isteri sedang makan disuruh cebok kencing n berak anak sedangkan suami duduk tersandar kekenyangan macam maharaja.

6. Jangan sekali-kali duduk tersandar depan TV atau relax-relax sedangkan isteri bila balik dari kerja, buka saja kasut terus masuk dapur, memasak, mengemas, membasuh, kejar anak dsbnya. Berbulu mata dan sayu hati isteri bila kami tak cukup tangan nak menguruskan rumahtangga sedangkan suami lepas tangan.

7. Sekiranya suami makan dahulu, tinggalkan sedikit lauk utk isteri. Jangan bedal semua sampai turn isteri yang tinggal cuma ekor ikan sekerat, janggut sotong dan ekor taugeh.

8. Kalau nak ajak member bertandang ke rumah, beritau isteri dulu, kalau boleh sehari-dua in advance. Jadi bolehlah dia memasak yang best-best dan mengemas rumah cantik-cantik. Bayangkan perasaan isteri kalau tetamu datang terpacak sedangkan kain-baju masih berlonggok belum sempat dilipat, permainan anak masih berselerak dan isteri cuma masak mi maggi saja.

9. Jangan sekali-kali menyakat isteri tentang saiz badannya yang semakin sihat atau semakin melidi. Tengok body sendiri dalam cermin dulu.

10. Jangan kentut depan isteri. Masa bercinta dulu kenapa boleh control kentut?

11. Hormatilah ibu-bapa dan kaum keluarga isteri walaupun anda cuma main wayang, bodek mereka masa nak mengurat isteri anda dulu. Jangan sekali mencaci mereka walaupun secara bergurau.

12. Jangan kedekut dengan isteri serta keperluan rumahtangga.

13. Jagalah maruah anda sebagai suami dan lelaki. Selagi boleh, jangan bebankan isteri dengan masaalah kewangan anda. Selalunya perempuan ni, semakin suami “degil” tak nak minta pertolongan, selagi itulah dia rela nak tolong.

14. Jangan bersepah dan bersikap pengotor. Dah buka baju, letakkan dalam bakul baju kotor, dah guna cungkil gigi, buanglah dalam bakul sampah, bila dah guna ubat gigi bubuh balik penutupnya, dah ambil sesuatu barang simpan balik ditempat asal, dah berak flush. Susah sangat ke nak buat macam tu? Semua nak kena ajar ke?

15. Rajin-rajinlah bertanya isteri kalau dia perlukan bantuan anda dengan kerja rumah/menjaga anak. Tapi jangan tanya dua tahun sekali. Jangan tunjuk rajin bila ada tetamu di rumah saja.

16. Hormatilah isteri anda sebagaimana anda mahu dihormati. Isteri pun manusia. Allah berikan banyak keistimewaan kepada para isteri tapi diputar-belitkan tafsirannya oleh orang lelaki untuk kepentingan diri sendiri.

17.. Jangan main kayu tiga dengan perempuan lain. Main lain lagi tak boleh. Kalau isteri awak yang buat, tentu awak tak boleh tolerate, jadi mengapa isteri awak kena tolerate kalau awak buat?

18. Kalau tak menyukai sikap atau perbuatan isteri, tegurlah secara baik, jangan asyik nak menengking aja. Kalau awak sakit nak mati nanti, siapa yang kena jaga awak? Bai jual roti? Apek jual sayur? Jiran sebelah rumah awak?

19. Kalau isteri nampak tak sihat, cepat-cepatlah bawa jumpa doktor. Tunjuklah anda mengambil berat tentang dirinya.

20. Berbincanglah dengan isteri sebelum sesuatu keputusan dibuat. Walaupun suami megah ada kuasa veto, tak jadi bapok kalau pendapat isteri diambil kira. Pokok pangkalnya ialah timbangrasa dan saling menghargai. Cubalah ketepikan ego yang keterlaluan. Bukannya laku bila dah mati nanti.

21. Dalami agama dan bimbinglah anak isteri dengan ikhlas seperti yang dituntut agama. Ingat, kalau seorang suami masuk syurga, besar kemungkinan isteri pun masuk syurga. Kalau suami masuk neraka belum tentu isteri juga masuk neraka. Kalau isteri masuk neraka, besar kemungkinan suami juga masuk NERAKA tapi kalau isteri masuk syurga belum tentu suami pun masuk syurga.Ini bukan rekaan saya tapi saya dengar dari seorang ustaz.

22. Berusahalah dengan ikhlas untuk mempertahankan keharmonian rumahtangga. Jangan buat apa yang isteri tak suka. Percayalah, kalau suami buat baik sekali dengan isteri, isteri balas sepuluh kali

23. Jangan buat donno kalau isteri merajuk atau berkecil hati. Kalau perlu minta maaf, minta maaf, kalau perlu dipujuk, pujuk. Hati orang pompuan ni sensitif. Kalau kami rasa suami tak ambil kisah, perasaan bagai dihiris-hiris. Perkara yang dipandang remeh oleh suami boleh menjadi kanser kepada isteri. Kepada para suami khususnya dan kaum lelaki amnya, janganlah dianggap masalah hati dan perasaan orang perempuan ni enteng sahaja.

Allah s.w.t. berfirman, “Dan ketahuilah bahawasanya Allah mengetahui apa yang didalam hatimu, sebab itu berhati-hatilah dengan Tuhan”

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Advertise Here

Comments

106 Responses to “Pesanan Buat Suami”
  1. haslina says:

    ada tak pesanan buat isteri pulak,supaya kita sama2 mjaga hati masing2..agar tiada yg tertinggal..

  2. h'nah haniy says:

    adala sgelintir post d atas y aq alami..hu..sbgai isteri kita tau suami penat bkerja bgitu jg isteri y bkerja d luar n rumah..namun,bila suami blk keja c suami hnya tidor n brehat xda pn mlayan isteri untk bborak n bmanja..kadang2 tpaksa c isteri y mmujuk c suami..brdarah juga hati..oo..im so sad..

  3. fateha says:

    klu istri d tampar ole suami lebih dr sekali tanpa henti,apa hukumnya?
    dan apa pula hukumnya klu istri menmpar suami hnya sekali kerna kesilapannya???

  4. idda says:

    zaman la ni sukar nak cari suami yg nak menjadi pendengar setia isteri…

    Dan sukar gak tuk suami memahami isteri krn keegoan yg tebal…

  5. Liena says:

    Sukar untuk mencari suami yg tahu meghargai,memahami,serta bertolak ansur dgn isteri…..
    Sebaliknye isteri hanye perlu mengikut segala kehendak & suruhan suami…….w/pun kadang2 semua itu tanggungjawab suami …..sedih sungguh nasib ini….

  6. umar79 says:

    Suami adalah pakaian kepada isteri dan isteri adalah pakaian kepada suami…isteri adalah untuk dilindungi,disayangi dan dihargai…dialah permata yang tak ternilai dalam sesebuah rumahtangga….

  7. razs says:

    alhamdulillah,saya mempunyai suami yg mempuyai ciri-ciri yang d.katakan oleh dato.dr fadhilah kamsah.saya amat bersyukur kepada allah s.w.t.

  8. bunga harum says:

    adkalanya hati ini terhiris dengan suami yang menganggap pertolongan isteri dalam hal duit untuk nafkah anak dan diri isteri sendiri satu kewajipan bagi isteri… bila sebut hal nafkah suami mula nak melenting…dahlah jarang jumpa… seminggu sekali tapi selalu suami buat hal sendiri… tengok tv dan lebih suka tidur didepan tv berbanding nak tidur bersama.. suami dah rasa selesa dok sorang diri… isteri terpaksa meminta2… dan bila suami dah dapat akhirnya isteri dibiarkan tidur sendirian sedangkan suami tidur diluar semula…. dah lama hati ini membengkak..tolonglah nasihatkan saya… saya pernah mohon cerai..tapi kesiankan anak2

  9. marwa says:

    bunga harum…
    saya memahami masalah yg menimpa anda,saya juga mempunyai suami yg hanya berjumpa seminggu sekali, tapi mungkin suami saya tidak sedingin suami anda..saya faham perasaan seorg isteri seperti anda yg ingin dibelai dan dimanja..saya harap anda dpt bersabar,demi anak2 anda..tiada suami yg benar2 sempurna..

  10. niesa says:

    saya pun tengah tertekan..sampai bila nk pendam perasaan..suami saya tak pernah nk brbincang masalah rumahtangga…

  11. senduduk jantan says:

    oooh sedihnya…….tp sang isteri kena tengok dan renung2kan ‘PESANAN BUAT ISTERI’ pulak..mane cari?

  12. Tikar says:

    Istri aku plak terbalik… Balik keje jer bagi tido anak sekali ngn dier trus tido.. Bygkn kul 930 dah tido smpai pg afs alasan penat keje.. Aku ok.. Mkn mlm jgn tanya la aku makan megi bila lapo…aku tak lupa mkn minum dier… Aku ok…bila dah tido jgn harap la aku nak bmanja, n dpt seks… Lelaki penting pasai seks ni.. Nanti dier cr lai .. Aku ok…. Baju aku jarang bergosok… Aku ok…. Tapi aku bersabo…. Ramai pompuan mcm ni skang… Bila tegur suruh kita cari lain yg lg baik… Hmmmm aku sabo jer la

  13. yna says:

    ..tension..dh lah pnt bkjer,jg ank sndri2..suami plak over ego,susah @ x nk phm is3..nk mnta tlg sal duit mula lh mlenting,ckp s3 itu ini..slh sn slh cni..adui,mbengkak hati ni pendam perasaan.,

  14. raziah ab razak says:

    kita para isteri hendaklah selalu bersabar dengan kerenah suami kita, mohon petunjuk dari Allah, disebalik kelukaan dan kesedihan kita ada hikmahnya.

  15. maldini says:

    most of the fault in quarrels lies with the women..too demanding ..as if they have something in life..they are simply rude..kurang ajar..especially malay women

  16. anje says:

    rasanya amat berbeza dulu gan sekarang mungkin sbb saiz bada n kot …. masa kurus dulu memang sayang cakap ape je boleh tapi lani…..sebab gemok pun gandungkan anak dia juga ….bila lani dia salah kan kita….bila ada usaha nak berubah dia kondem kita….nak beli baju pun besyarat kalau berat sampaI YANG diidamkan baru nak beli, kalau tak tengok alelah ada duit beli sendiri sama gak anak punya . sedih juga bila ada kawanya tanya boleh cakap yuran anak ikut sedap mulut je ….cakap pasal tgjwb ego , melenting , cemburu tak tentu pasal…. tapi diri sendiri tak sedar sibuk dok berchat gan anak dare dalam tagge.. boleh lak ambik tahu.tolong lah dato ,rasa berserabut je kalau tak ingat anak dah lama cabut tapi buat macam tu berdosa pulak ….ditelan mati ibu diluah mati anak lagu mano ni….ya Allah berikan aku kekuatan kerana MU maha mengetahui apa yang berlaku…amin.

  17. ezura says:

    x kawin lg…x tau lah dpt suami yg macam mana nnt. Harap2 dpt yg bertanggungjawab dan ringan tulang.

  18. stingrays says:

    my wife is my very best friend ever …

  19. mazlina says:

    syukur seadanya…

  20. wan says:

    salam

  21. ummumukhlis says:

    salam,pada yang bahagia,jangan angkuh dan sinis sangat.yang derita,semoga tahajud mengangkat semua berlalu pergi dan kita berseri semula,tanpa perlu fikir kezaliman suami lagi.biar dia rasa dalam kibur dan neraka esok.

    mengadu pada Allah,24hrs,ofis dibuka….

  22. ummumukhlis says:

    kubur,bukan kibur.maaf,salah eja…

  23. khairani says:

    Salam..kekadang tertanya tanya jugak saya..katanyer lelaki mempunyai 9 akalnyer tapi suka melayan nafsu yg satu tu..masatu jugala baru nak guna sunnah, nak tambah lagi satu tapi abaikan isteri nombor satu..kan lebih baik gunakan akal,timba sebanyak mungkin ilmu, bimbing keluarga untuk mendapat keredhaanNYA..yg SATU..

  24. Nukilan hati istri says:

    suami ku berada di nombor 23. Biar apa yg kita ucapkan… dia tetap kata itulah diri nya…. egois.. nak dengar ucapan manis darinya… ENTAHLAH..

  25. isterimu............ says:

    kekadang hati isteri nie sakit bagai diiris2 tapi bila di kenang semua manusia bukan sempurna jadi aku terima suami ku seadanye….buruk ker malas ker sakit hati dgn dia ker ku rela…kekadang kebahagian melupakan kelukaan di hati…..jgn disakiti hati suami didendami berdoa lah agar peroleh kebahagian Ku memohon padaMU YAALLAH….kuat kan hatiku agar sentiasa disisi suami ku hingga akhir hayat ku….

  26. isteri yg setia says:

    hanya sekali saja lagi lafaz cerai dari mulut dia…sampai mati pun aku dgn dia x akan dpt bersama lagi…selama 10 thn aku mengalah.. semua demi anak2…aku x sanggup tengok anak2 tanpa kasih sayang seorang ayah…mereka lebih memerlukan dia drp aku….aku bahagia bila anak2 gembira…ketahui lah wahai suamiku..bukan aku x cinta lg tp cintaku pudar oleh sikapmu….

  27. wanita says:

    kasihan isteri yg setia..
    memang banyak cabaran alam rumahtangga.. berkahwin mmg bererti sakit menyakiti.. disebabkan emosi yg kuat antara 2 insan.. apapun kena ada kawalan dalaman.. wanita selalunye inginkan belaian, keselesaan , dan keselamatan dari suami. kebanyakan suami tidak dapat memberi semua ni pada zaman ini. wanita tak puas hati apabila suami tidak menghargai pertolongan yg diberikan kerana suami yg buta hati dan tidak mensyukuri.. jika terdapat seorang suami yg dapat memberi kehidupan yang selesa kepada isteri dan isteri sentiasa cantik di mata suami, pasti keluarga itu bahagia ..

  28. yatie says:

    suami aku curang…

  29. Andera Antara says:

    Wahai isteri… itu adalah pesanan untuk suami… kontrakan tulisan di atas sebagai pesanan untuk isteri… semoga kita saling dapat memahami antara satu sama lain dan bertimbang rasa untuk rumahtangga yang bahagia dan diberkati

  30. suami says:

    wahai suami….rendahnya maruahmu jika tidak menghargai pengorbanan isterimu….Ya Allah lindungilah aku dari menjadi suami yang rendah maruah diri….isteriku adalah kekasihku, sahabatku, temanku…aku sentiasa merinduimu walaupun kita berjauhan, kau tetap dihatiku

  31. Aminurrahim says:

    saya tidak setuju dengan kenyataan No 3, kerana ibu tetap teratas bagi lelaki walau isteri terbaik dalam segala segi…pendek kata, tiada kecuali apabila dengan ibu…langsung tidak boleh dibanding…

    ingatan juga kepada isteri2..jangan mendedahkan aib keluarga terutama suami walau di mana jua… kelemahan bukan dibalas dengan kecaman atau mengata di belakang…mana iman kita..Allah x tahukah kesukaran kita…dan kita x percayakah kepada kekuasaan Allah?? suami ada tugas dan tanggungjawab mereka..isteri juga begitu..ingatlah peristiwa yg digambarkan semasa israk mikraj..

  32. im says:

    usia perkahwinn sy baru 2 tahun.talak 3 telah diberikan…2 bln perkhwinn dia ceraikn sy talak satu..dan rujuk semula..dia brjnji x akn memukul dan akan setia..tetapi jnji tinggal jnji..dia x berubah..setelah brkhwin baru ku kenal hati budinya berbeza sungguh ketika sbelum berkahwin.rupa2nya dia kaki perempuan ..ramai sgt…dlm usia perkhwinn 2 thun itu pelbagai dugaan yg telah sy hadapi..telnya sntiasa silent,ada pin cord rahsia..jika dilihat pasti sy kena pukul..dia kata itu hak peribadinya ..jgn sesekali tengok..sy bersabar..pd suatu hr 5.2010 sy jwb satu pnggiln tel..dia memarahi sy.sy dipukul shigga lebam2.keesokn hr ketika sy keje dia hntar sms cerai talak 2..waktu itu dlm fikirn sy hnya fikir anak ..sedih lihat anak baru setahun..x tahu apa2..sedih pengorbnn sy x pernah dihargai.skrg sah cerai bain kubra (talak 3).mgkin dia lupa ketika dia skit sape yg hntar ke hosp.waktu dia operation siapa yg ada disisi beri smgt pdnya klu bkn isteri..sampai kehari ini x pernah nak jengok anak..nafkah lngsung x beri..sy x minta tp sepatutnya dia tahu tggjwb dia,,sy hnya mmpu brsabar jika ini sudah tertulis utk sy…mgkin ada hikmah disebaliknya.

  33. castello says:

    salam….
    saya lelaki….
    kenapa perlu ada sikap prejudis bila mempersoalkan peranan lelaki?
    jawapannya; kerana wanita yang menjawab.

    Kenapa lelaki suka mencari alasan untuk kawin lagi?
    Jawapannya:
    Kerana yang satu kat rumah tu tak cukup kakitangan nak melayan kita.

    Kenapa wanita xcukup kakitangan nak melayan?
    Jawapanya:
    kena tanya dia

    tapi saya berani menjawab dan akan menjawab secara jujurnya setiap persolan anda wahai kaum hawa….tanpa prajudis pada mana2 pihak… untuk kebahagiann semua… kalau nak jaga suami anda tanyalah pada lelaki apa dia mahu dlm umah tangga dia.. bukanya tanya pada kaum yang rasa tertindas dan kecewa.. hubungi saya add: zackcastellozain@yahoo.com

  34. ranger says:

    Assalamualaikum…semoga anda semua sentiasa didlm keadaan yg bahagia..
    Sbgi hamba Allah swt kita kena muhasabah diri n menilai serta memikirkan tujuan kita hidup didunia n bekalan utk akhirat..setiap manusia yg lahir tidak akan terlepas dr melakukan kesilapan dan tak kan trlps dr mndpt ujian dan dugaan..bersabarlah n berdoa byk2 apa yg tlh diuji kpd kita krn disebalik ujian itu tersimpan bermacam kebaikan bg org2 yg berfikir…dan ingatlah semua bahwa janji Allah swt amatlah benar…Kasih sayang manusia hanyalah sementara ttp kasih syg Allah swt utk selama lamanya..Senyum byk2 kerana Allah masih sygkan kita..:-)

  35. edoura says:

    aku kawin atas dasar cinta usia perkahwinan baru 2 taun lebih..mule2 dulu xpayah ckp la ,memang romantik gile..tp sekarang pantang tertanya perkara yang tidak berkenan msti suara suami ku tinggi…bila tanya nape tinggi kan suara…alasan mane ade tinggi.itu la jwbnye hari2…
    dulu baru panggil abang…dah jawab ye yang…tapi sekarang panggil la abg byk kali pun…buat donno jerk..
    ble ade masalah pulah aku mesti di salahkan..xkire la salah kecik ke besar ke,,,kadang2 terpikir jugak sampai bila aku mcm nih…air mata kluar dh xdapat nak ckp dah bape byk…
    ble nak mluahkan perasaan @nak kongsi crita dgn die mcm ckp dgn speaker..sepatah xjawab.bila tnya dengar ke tidak,jawabnyer dengar la…tp ape gunenyer dgr kalu xda respon.
    ble nk kuar ngn kwn2 xbg..kwn2 pun byk dh lari…jd nk mluahkan dgn sape lg kalu dgn suami…ya allah berlah aku kesabaran.

  36. haya says:

    ..sejak kahwin, tak penah rasa bahagia sbb hubby asik moody. sedihnya tuhan yang tau apata lagi disahkan mengandung sebulan slepas kahwin.ada rakan yang tertawa, katanya, tak bahagia, tapi boleh mengandung.
    jawapanku ringkas, melunaskan kehendak suami satu tanggungjawab.
    aku beri tempoh setahun pada perkahwinan ini. jika suamiku masih ego dengan kuasanya sebagai suami, biar aku berundur.
    selama ini pun, aku cuma bergantung cinta padanya.kewangan, keperluan mahupun kehendak semuanya ku uruskan sendiri.maklumlah..sama2 bekerja.jesteru, nafkah hanya di diamkan saja..
    bulan 2 ini cukup setahun, dan insyala bayiku akan berumur sebulan..
    tuhan..janganlah kejam padaku..

  37. hawa says:

    suami sy org klantan betoila org kata kltan pentingkan pihak dia aje.lau family dia semua xpa.tp lau family sy semua salah.adik dia yg muda x keje xpa bg duit belanja.tp sy nk masak minta duit mesti gaduh.minta duit utk bapa yg tua lg sakit,gaduh.tp lau family dia sihat,muda semua btl biar pon malas keje.castello-sdp je ckp laki cr lain nape?sbb drmh x ckp kakitgn.nape isteri x ckp kakitgn krn suami x mbantu.nape isteri2org lain ok suami x cr lain sbb semua itu alasan nk cr lain.nape mak ayah kita leh bahagia sampai kita besar.sbb tolenransi.makayah sy bcerai tp itu bkn alasannya utk menuding jari.sapa ada masalah leh komen bkn sbb slh laki@isteri cm inilah kehidupan.kenyataannya mmg lelaki ego.cb lihat anda betapa egonya kata2anda sbb utk laki x dperslhkan.kita disini meluahkan perasan utk dpt nasihat bkn utk memperthnkan benang yg basah

  38. nur says:

    memang le katenye…yapi yang ana hairan suami2 tidak ada kesedaran pun untk baca dan berubah. masih kekal dengan status die sbg suami yang gagah dan bertindak raja di dalam rumah. bukan akak nak kutuk tapi macam kutuk gak le…setengah suami kencing pun tak pernag nak tarik flush…kita kadang rasa nak termuntah pun ada…yelah setiap bilik air keempat2 ada bank air kencing dieeee….!!!!

  39. lion_heart says:

    sedikit pautan utk ‘pesanan utk isteri’.. bersama kita berpesan-pesan ok.

  40. salam sejahtera kepada semua…saya mohon dimaafkan jika hujah saya ada kelemahan dan sesungguhnya mohon dapat diperbetulkan. topik berkaitan rumahtangga serta peranan suami dan isteri telah wujud sejak azali…dan ia umpama persoalan yang mana dulu,telur atau ayam..tiada kesudahan kerana sifat manusia itu sendiri…kelemahan yang tidak dapat diatasi…
    perkara mudah jika kita berbalik kepada al quran dan sunnah…alim ulama yang begitu banyak memberi ceramah dan hasil tulisan sebagai panduan tidak akan mampu mengatasi masalah ini jika berbalik kepada kelemahan suami dan isteri itu sendiri…kita sebenarnya tidak sabar dan sering mengamalkan apa yang menguntungkan kita..kita sering mementingkan diri sendiri dan menggunapakai ilmu dan amalan untuk keuntungan dan ego kita…kita lupa bahawa kebaikan ganjaranNya pahala dan kejahatan balasanNya dosa…
    ramai lelaki memudahkan hukum kerana lemahnya iman dan taqwa…lantas wanita yang dikahwini tidak mampu dididik dan dibimbing ke jalanNya…lantas juga masing-masing menuding jari.
    sebagai suami isteri jika kita tidak mampu setelah pelbagai cara dilaksanakan, maka ambil jalan terbaik. lepaskan ikatan dan teruskan tanggungjawab kepada anak-anak kerana Allah.berdoalah agar kita tidak menjadi golongan paling celaka saat kematian sekadar sekujur tubuh tidak bermakna dibawa tanpa amalan yang mencukupi.lebih malang jika harta dan anugerah (anak-anak) tidak mendoakan kita…wallahu’alam.
    semoga semua pembaca, muslimin muslimat mendapat keberkatanNya,amiin

  41. Zairisha says:

    Salam . perkahwinan umpama perjudian ada kalah dan menang..tapi percayalah jodoh yang ditakdirkan utk ANDA adalah yang tertulis olehNYA…terima pasangan anda seadanya ..andai rasa cinta atau sayang itu pudar…tp rela berkorban supaya anak-anak bahagia ..itu lebih baik dan tumpukan CINTA anda pada ALLAH yang satu anda tidak akan rugi..walau sedikit pun..mengadu padanya dan berdoa nescaya anda akan rasa lega…

  42. dikhianat says:

    situasi sama dengan ‘bunga harum’ dan beberapa pembaca lain…malah, nafkah perbelanjaan diminta ganti semula….sekarang, langsung tak ambil wang/bantuan daripada suami…sewa rumah, makan minum, hutang kahwin, perbelanjaan harian, semua saya tanggung sendiri…sekarang dia tengah sibuk cari kekayaan…si suami lebih selesa keluar minum2 belanja kawan2…susah nak ajak solat…hanya sekali pernah berjemaah bersama dan baca yasin bersama…agaknya dia fikir cara hidup begini membosankan…tak beri keuntungan…pernah disuruh tanggalkan tudung ketika bercuti, saya engkar….kalau dikejut bangun subuh atau asar, saya ditengking…biarlah dia nak hidup macam tu…dah letih nasihat dan terlampau banyak kali dikhianat…apa2 yang saya lakukan, atas dasar tanggungjawab dan ikhlas kerana Allah…turut kata suami…semoga saya tergolong dalam golongan wanita ke syurga…bukan hak saya menghukum suami…setia saya dengan Allah adalah penyebab saya masih setia dengan dia…saya tak rasa terseksa..tapi redha…agaknya sebab dah letih dengan perangai dia…kalau dia nak ceraikan saya, saya terima…saya boleh hidup sendiri…tetapi selagi saya bergelar isteri dia…biarkan begitu

  43. Mudy says:

    Adoi korang ni..kalau tulis jgn la guna ‘short form’ ala2 sms…pening kepala aku nak baca..

  44. Plys says:

    suamiku pun curang…mmg kaki penipu. Rasanya nak minta cerai aja. Tak sanggup nak sehidup setua dengan suami sebegitu.

  45. lisa says:

    suami saya buat hal da setahun yang lepas. dia berjumpa x-girlfriend dia, tetapi masa keadaan itu saya tengah mengandung. banyak perkara yang saya tak terduga dia dah lakukan. kata2nya dan perbuatannya langsung saya tak dpt lupa. sekarang dia dah menyesal…tp disaat ini saya susah unt menerima suami saya seperti dulu. diri ini rasa tertipu dan maruah saya juga…bagaimana caranya saya nak harungi perkara ini?

  46. Bie'B says:

    salam…bersyukur apa sahaja yg diberikanNya…seorang suami dan anak-anak. Terima seadanya suami kita. berfikir positif, baiklah jadinya…tp berfikir sebaliknya…maka jadilah ia. Justeru, sy selalu fikir apa jua yg berlaku dalam rumah tangga, pasti ada hikmahnya. Dan cara paling mudah sy menyejukkan hati ialah ingat balik segala kebaikan suami yg lalu dan saat2 manis sewaktu bercinta atau masa mula2 berkahwin dulu…selain sy selalu ingat anak2 permata hati kerana bila berlaku sesuatu yg tidak baik pd rumah tangga, kesannya pasti terkena pada anak2, lebih2 lg anak2 sedang meningkat remaja. Sy sangat takut hati anak2 tercalar. Selain saya juga cuba selalu bersabar dan bersyukur atas nikmatNya…moga2 rumah tangga yg dibina atas dasar suka sama suka dan cinta ini berakhir sehingga ke hujung nyawa…amin..

  47. isteri dok kampung says:

    isterikan makhluk ALLAH yg lemah,tetapi skang ni sumernya isteri kena buat,masak, jaga anak,kerja cari duit,kemas,kalau mcm saya, anak lima..agak2 baju yg perlu dilipat sikit ker? we are not a superwomen..tolonglah paham..nak pasang orang gaji tentulah tak mampu..belanja dapur pun kena top up ngan duit isteri. bukan nak bersungut tapi nak luahkan perasaan..citer ngan kawan segan, takut jadio fitnah..

  48. idd says:

    saya mempunyai suami yg mementingkan dri. saya sering rasa tdk dihargai. saya akn ditengking,diherdik sekiranye saya menegur sikapnye. tanggung jawab menghantar dan mengambil balik saya kerja dianggap sebagai bebanan baginye. Dia sering mengungkit apa yg telah dia lakukan kepada saya. suami saya tidak pernah berbual atau bergurau senda dengan anak-anaknye.Anak seperti org asing dalam hidupnye.Dia lebih suka berguarau dengan org luar berbanding dgn anak-anaknye. saya buntu dengan sikapnye. ble merajuk x pernah dpujuk. sedihhhhhhhhhhhh.

  49. remaja mukmin says:

    izinkan sya share ye..:-)

  50. BBB says:

    READ “PESANAN BUAT SUAMI”
    IV DONE MY BEST 2MY HUSBAND, 2MY 2CHILDREN, 2MY INLAWS BUT ITS XENOUGH.PROMISES AFT PROMISES TIL HUSBAND SO OBVIOUSLY LISTENS 2FRIENDS SAY WHICH MAKE MYSF FRUSTRATED N HURT BADLY EVENMORE SO IV DCDED 2PROCEED 2PEJ AGAMA…PLS 4GIV ME YA ALLAH…MAY ALLAH BLESS ALL N MAY ALL HAV BETTER LIFE THN MYSF.AMIN

  51. Asri Said says:

    Balasan utk fakta diatas:

    1. Suami sentiasa menghargai isteri, namun mmg sikap sang suami berat mulut. Kita tidak pandai meluahkan tp sekadar perbuatan.

    2. Suami boleh mendengar kata2 lembut dari isteri, tapi tidak bebelan kerana membebel hanya menyakitkan hati suami.

    3. Suami jarang membandingkan masakan isteri dgn ibunya melainkan siisteri sendiri yg bertanya “mcm mana masakan saya bang?”. Sikap suami yg berterus terang disalah anggap membandingkan!

    4. Yg ni aku setuju. Kebanyakan suami sekarang suka nak tunjukkan kejantanan di ranjang….. Tak pasti apa fedahnya. Mungkin mentaliti org2 tua kot! Banyak anak, dikira banyak rezki????

    5. Hahaha….part ni aku no komen. Seumur hidup aku, mmg jarang isteri aku dpt cebokkan anak. Aku je la. Anak2 akan manja & sayang lebih kat kita kalau kita rajin cebokkan & mandikan mereka!

    6. Yang ni, aku mmg respect kat perempuan!

    7. Hehehe….aku tak kuat makan.

    8. Rumah bukan tempat port aku dgn kawan2. Kedai mamak kan ada!

    9. Yang ni sama gak dgn kes masakan tadi. Kebiasaannya lelaki tak akan komplen melainkan si isteri tu yg bertanya. Pastu, mulalah terasa hati. Problemnya, suami ni sikapnya, straight-to-the-point je! Dah kena soal, kita jawab ler.

    10. Kentut??? Masa bercinta pun aku selamba je kentut. Dari situ lagi kita dah kena test, sblm jadi suami.

    11. Yang ni kena balik kepada agama. Dlm Islam, mertua tu tarafnya sama dengan ibu bapa kandung kita. Mana2 yg tak tau hormat tu, balik kelas agama semula!

    12. Ya, jgn kedekut dgn isteri. Selagi kita ada, kita bagi.

    13. Yang ni aku tak tau nak komen!

    14. Diakui mmg ramai suami bersikap mcm ni. Aku sbg suami pun tak tau kenapa. Mungkin kurang didikan agama kot! Salah mak bapak la mcm tu!

    15. Huhuhu…..aku tak paham…. bila aku tanya wife, ada apa2 nak tolong kat dapur? Dia jawab “jgn sibok2!” Lama kelamaan, sbg suami, aku pun malas nak tanya dah!

    16. Hormat-menghormati adalah petua kebahagiaan!

    17. Jauhi zina! Belajar agama balik!

    18. Sbg ketua keluarga, suami ibarat CEO sebuah syarikat! Kesalahan pertama, kita beri amaran. Begitulah selanjutnya…. hinggalah anda rasa diri anda tercabar, terpulang samada anda ingin melepaskan atau hanya menyimpan didalam hati! Tepuk dada tanya selera. Tp, Allah sentiasa bersama mereka2 yg sabar.

    19. Patut! Kalau tak, kebulur la korang yg tak pandai memasak tu!

    20. Yg ni aku kurang setuju sikit! Sapa yg suka berhutang perabot tanpa pengetahuan suami? sapa yg berhutang carpet tanpa perbincangan dulu? Sapa yg berhutang itu dan ini tanpa pengetahuan kami sbg suami??? Siapa yg suka membebel tanpa berbincang???

    21. Pandai tul ustaz tu membelit lidah memutar kata! Cuba baca balik apa yg anda tulis. Dari awal sampai kehujung sama je! SETARA & SAMA RATA! Apa2 pun, bimbingan agama tu mmg satu kewajipan.

    22. Tak semestinya! Ada si isteri yg mana kita berbuat baik dan menurut kehendak mereka, si isteri mencuri peluang tersebut utk kebebasan diri! Oleh itu, sbg suami, kena hati2 dlm mengikut kehendak isteri!

    23. Allahyarham P.Ramlee menyebut dlm rangkap lagu beliau……. (korang nyanyi la sendiri! Tak tau, cari balik)….hehehe…..

    KESIMPULAN KESELURUHAN:

    Kita ni manusia biasa. Kalau isteri mau begitu begini, samalah juga kami kaum suami. Sama2 manusia, sama2 punya naluri, sama2 punya kehendak, sama2 punya pendirian. Cuba renung balik dlm perkahwinan anda, setiap perbincangan anda suami isteri, siapa yg akan memulakan percakaran dan terus berlalu tanpa sebarang kata? Pada saya, org tersebutlah yg perlu berubah, tidak kira sama ada anda isteri atau suami. Ingat, kerukunan sebuah keluarga bukan terletak pada sebelah pihak sahaja!
    Wallahulam…..

  52. misz78 says:

    assalamualaikum. Saya sudah berkahwin dgn suami saya selama hmpr 11 thn. tp sy hanya bahagia selama 2thn pertama perkahwinan shj. Suami sy ni suka main mesin kuda, pinjam duit dgn ceti haram,kaki pompuan….yg teriknye bila dia x byr hutg ceti hrm tu, diaorg datg ke rmh.. sergah dan maki hamun sy, sayeeee juga yg kena, bkn sy yg guna duit tu pun, entah apa y dibuatnye dgn duit2 tu sy x tahu…ditampalnye gmbr suami sy ni kat merata tmpt, sya malu ngan jiran2 adik beradik mak dan abah….keluarga suami pun dah x tahu nak buat ape….sy sendiri dah habis usaha dah…yg tiggal skrg hanye doa…buat sembhyg hajat dan isthiharah…mohon kekuataa dari allah…smbhyang tahajud dan baca quran, selaindari itu saya selalu meghadiri majlis2 ilmu…kerana bila kita duduk dgn org2 yg soleh ni rase sejuk hati…sbb setipa ucapannye itu nasihat..berlandaskan alquran dan sunnah…wallahualam…

  53. cik isyah says:

    dulu sebelun kawin memeng rasa dia yang terbaik. berkawin dlm usia yg muda (19 tahun)dan jarak umur 20 tahun. berkahwin baru 7 tahun sya dah mula rasa saya jauh dari hati dia. dia buat hal di belakang saya. dulu dia di berhentikan keja pun kerana perempuan antara sebabnya. sekarang lagi sekali dengan perempuan. bila dah senang, dia mudah lupa. dulu masa susah takde keja, saya tak pernah merungut. sama2 pergi kebun angkat kelapa sawit. skrang bila dah senang, dah ada bisnes sendiri, saya pun terpaksa jadi pekerja dia tanpa di beri gaji yang sewajarnya. dia hanya beri duit bila saya takde duit,itupun 100-200. kalau nak guna duit tu kena tanya dia dulu tak boleh suka hati nak guna untuk beli apa2. tapi sya tak pernah merungut pada dia. saya ikut saja apa dia suruh sebab dia jenis yang tak boleh di tnya, tak boleh salah cakap sikit, nanti habis dia jeritkan, semua jadi terbalik sampai anak2 jadi takut. sekarang dah senag sikit, kereta pun dah besar dia mula buat hal. dia suruh saya duduk rumah takpayah kerja. dia balik lewat malam, kekadang pagi baru balik. bila ditnya dia jawab” kenapa ko tnya, ko bos aku ke”. sedih rasanya. mcm2 sms dgn perempuan saya jumpa. resit pergi karaoke. belanja yang bukan2 sya sabar saje. sampai satu tahap saya macam nak gila, saya mintak balik kg. dia tak pernah pujuk, saya yang mengalah demi anak2. dia pergunakan saya sebaik2nya. buat lon atas nama saya, daftar syarikat atas nama saya, tapi saya tak pernah rasa di hargai….dia gilakan perempuan sampai tido dah tak nak menghadap saya. bercakap pun taknak melainkan suruh saya tolong dia buat keja macam pion dia. saya cuba berubat dengan kewangan yang terhad sebab saya sayangkan anak2 saya. tapi makin lama, saya rasa cinta saya, kepercayaan saya mula hilang walaupun dia muala tujukkan perubahan yang positif namun panas barannya terap ada. aku didik anak supaya jangan banyak tanya pada dia, diam saja. jiwa saya terseksa. pernah terfikir untuk minta cerai tapi… allhuakbarrr…kuatrkan iman dan jiwa aku,moga aku dapat berdiri untuk anak2 aku,

  54. izawati says:

    x perlu menuding jari..yg nyata spatutnya kerja rumah adalah tggjwab suami,isteri bertugas sebagai PELAYAN. jadi x ada mslah seandainya serba serbi dilakukan bersama-sama,yg menjadi perbualan skrg ni hnyalah sikap berat sebelah,tiada kerjasama dan persefahaman..tanyalah kpd pasangan yg tiada mslah sprti diatas,bahagiakah mereka? tepuk dada tanya iman, itulah yg dinamakan asam garam rumah tangga…yg pasti setiap kita dijadikan berpasangan,yg diberi sbgai pasangan ideal adalh satu kelebihan,tp slalunya akan diberi ketidaksamaan dari segi zahir adlh untuk kita tegur menegur,redhailah apa yg diberi..semuanya ketentuan Allah,yg buruk adlah dr diri kita sendiri,wallahualam.

  55. nurulain says:

    aslkm…bg semua rakan d harap tabah menerima dugaan dari allah..saya dah berkahwin alhamdulilah mempuyai suami yg penyayang..awl perkahwian kami suami langsung tak tolong buat kerja rumah..tp saya tegur suami saya selepa berjimak saya tegur dan nasihatkan dia supaya membantu…alhamdulilah dia terima dan membantu sikit2..dia masih tiada kerja…saya yang menyara hidup seawal perkahwinan…sampikan keluarga saya marah sbb suami tiada kerja…bukan dia tak cari kerja tp saya yg selalu suruh dia berhenti sbb tak sesuai waktu keja dgn saya..alhamdulilah berkat doa kami dia dapat kerja yg bagus…keluarga saya lebih menghormatinya…dulu saya tak pakai tudung…sbb suami terlalu baik saya terbuka hati nak pakai tudung dan dekatkan diri dgn allah…kesimpulannya disini…kehidupan rumah tgga perlu ada toleransi antara suami dan isteri..nak tgr suami atau isteri ada caranya…insya’allah benda yg rumit dapat diselesaikan…banyakan berdoa…insy’allah…

  56. Muhamad says:

    kesin dengan suami yang kena cerca dgn isteri, walaupun kurang,,,,,tetapi ADA dalam dunia ni

  57. TmPutra says:

    apapun kesah diatas,,setiap suami2 dan istri memainkan peranan penting dlm khidupan rumahtangga,,bersikap lah saling memahami,,menghormati,,kasih sayang juga diterapkan selalu,,insyaallah akan bahagia di dunia,,dan akhirat..

  58. assalamualaikom;boleh bagi pandangan atau pendapat; saya berkahwin hampir 12 thn.walaupun dulu masa saya keje suami keje tak menentu.keje sekejap berenti..alasan tak sesuai setelah saya dberhentikan keje (vss)masa ada duit suami sayang dan mcm2 cadangan.harini bila suami dah dpt keje yg dapat menjamin masa depan kami sekerluarga…saya berkorban ditinggalkan berjauhan. tiba2 suami buat hal bukan dgn perempuan tapi dgn kaum sejenis…hati saya hancur….12 thn kahwin suami baru mengaku yang dia berminat dgn kaum sejenis nyaa…Bagaimana perasaan isteri bial suami buat pengakuan..demi anak2 saya masih bersamanya.sya tak sanggup berpisah demi anak anak..apakah pandangan ustaz dan boleh berikan doa….

  59. iz says:

    Masa dah berlalu, nak cakap pun bekas suami dah meninggal.14 tahun perkahwinan nampak macam bahagia tapi semua lakunan saja. Di luar rumah suami sentiasa punya cinta, kawan, no ekor dan macam2 giler. Kerja malas duit gaji saya dia yang buat perancangan…
    Akhirnya…saya tinggalkan dia itu pun setelah berbagai usaha dan doa. macamana la ada manusia macam ni..Anak isteri makan tak makan mcm dia tak kisah jer…Allah tolong ampunkan dia… walau dia pernah menyakitkan tetapi dia tetap ayah kepada anak2ku. Renongkan la wahai para suami…
    Bagaimana suatu hari nanti tiba2 meninggal seorang diri bekas isteri dan anak2 yang menguruskan… dan para pencinta datang menuntut kot2 ada peninggalan wang untuk membayar hutang2 yang ditinggalkan….

  60. Jeffrich says:

    As-salam..
    Semua suami mempunyai sifat bertanggungjawab terhadap keluarga. Cabaran hidup sekarang kadangkala membuat si suami hilang pertimbangan. Sbg orang yg paling rapat, si isteri sepatutnya lebih memahami dan bersikap toleransi.
    Ada suami yg ringan tulang membantu kerja-kerja rumah si isteri tp masalahnya si isteri tidak pernah menghargai. kadangkala kerja rumah yg dilakukan oleh si suami dgn niat membantu si isteri telah dianggap sbg kerja rutin oleh isteri.
    Si isteri sepatutnya memahami, walaupun setinggi mana pangkat mereka di pejabat, namun di rumah suami adalah menjadi ketua keluarga.
    Kebanyakan gejala sosial yg melanda si suami adalah berpunca drpd si isteri yg tidak tahu menghargai si suami dan tidak memberi perhatian dan kasih sayang yg sewajarnya kpd suami.

  61. YANG says:

    MEMANG SUKAR UNTUK MENJADI SEORANG ISTERI DAN IBU YANG SEMPURNA JIKA ISTERI ITU BEKERJA TETAPI SEDAYA BOLEH SEMUA WANITA INGINKAN KESEMPURNAAN ITU…WALAUPUN LETIH SEHARIAN DI TEMPAT KERJA URUSAN RUMAHTANGGA TETAP DIBERESKAN SEBAIK KAKI MELANGKAH KE DALAM RUMAH….ALHAMDULILLAH SUAMI YANG PERIHATIN SEPERTI SUAMI SAYA SELALUNYA RINGAN TULANG MEMBANTU SEKURANG-KURANGNYA MENGURUSKAN ANAK2 CTH:MANDIKAN ANAK, TUKAR LAMPIN DAN MEMBIMBING ANAK MEMBUAT KERJA SEKOLAH….
    ITU PUN SUDAH MEMADAI…..TQ MY HUBBY.

  62. aci-aci bukak pintu says:

    ermm ni bukan dato nyer ni…
    ni rekaan oleh dr seorg wanita yg rase diri nyer dianaya oleh lelaki yg bernama suami kepada wanita ini….

  63. nah fauzi says:

    peribadi suami kadang kala susah nak diduga

  64. nana says:

    em….komen di atas memang terasa sedih.tapi nak buat macam mana sebijak mana pun isteri bijak lah lagi suami yang bijak mencari helah.TAPI isteri ada 2 pilihan sahaja….nak bercerai atau bertahan….saya selepas mcm2 hal setakat ni pilih tuk bertahan SEbab 1. saya sex 3 bulan sekali pun boleh tapi tetap nak juga.kalau dia tak de saya takut jd sundal….2.belanja anak dia bagi biar dia tau teruk sara anak.duit saya saya sorok(dah banyak saya labur kat suami tapi dasar jantan curang)3.nak handle anak sorang…tak boleh anak kecil2 lagi…..seronok la dia kalau cerai anak tak yah jaga….cari apam baru buat anak tinggal….confirm jantan sekarang tak ada kualiti….yg ada suami baik alhamdulillah…syukurlah kamu….species tu dah hampir pupus….harus diingat jgn caye sgt laki yg baik……kdg2 dpn u je baik…

  65. izzati says:

    mohon share artikel nie dan balasan yang asri said says tu yer..

  66. bonda lin says:

    terimakasih suamiku kerana kau telah melakukan segala tugasan rumah walaupun aku seorang surirumahtangga.. derikan pesanan buat istri agar adil dan seimbang.. agar aku menjadi seorang istri yg terbaik dimaya suamiku..

  67. amTaiping says:

    dulu sewaktu belum kawin saya amat takut menempuh alam rumahtangga, dgn anak menangis , pasal wang dll. sampai umur 28 jodoh mai gak..segalanya dah saya tempoh , hanya berbekalkan agama , terungkai masalah sekiranya kembali kepada agama Allah, quran dan cara Islam.

  68. Suami bahagia says:

    Alhamdulillah w/pun hampir 10 thn berkahwin, kami berdua teramat bahagia, masih seperti di awal bercinta, dikurniakan 3 cahayamata…tiada rahsia..cuma hargai isteri n anak2, toleransi n jadilah pendengar setia. Mustahil tiada perselisihan pendapat, tapi jgn sampai disimpan di dlm hati…jadikan anak2 dan isteri sebagai sahabat sejati….insyaallah bahagia hingga ke akhir hayat…Berbincanglah sesama isteri/suami utk mencapai kata sepakat…

  69. rosmaria says:

    ..selama 15 tahun berkahwin dan mempunyai 7 orang anak memang membahagiakan.Walaupun perkahwinan itu pilihan orang tua,ia manis kerana cinta dan rasa tanggungjawab dtg kemudian.Banyak yang telah dilalui.Bukan sedikit cabaran yang datang menerjah.Berapa banyak air mata yang tumpah..tidak dapat ditimbang. Cabaran dlm berumahtangga bukan dtg dari sebelah pihak saja. Semua aspek kehidupan penting..wang,cinta,amanah,setia,kasih sayang,saling memahami,anak,teman,kerja,tanggungjawab dengan keluarga,masyarakat dan sebagainya..memainkan peranan.memaksa pasangan memahami diri kita bukan tugas yang mudah sebab Allah tidak mencipta manusia bernaluri sama.Usia dan pengalaman,pendirian dalam beragama,kekuatan menghadaapi tekanan,tak siapa yang boleh mengajar melainkan diri dan pasangan melalui kesemua perjalanan kehidupan. Hidup ini penuh rahsia.Rahsia itu milik Allah.Allah sediakan cubaan dan dugaan dlm rumahtangga..puluhan tahun berasa bahagia..tetiba di penghujung berantakan..atau..sepanjang perkahwinan bergelora..di penghujung mendakap kebahagiaan..Allah yang tahu.Setiap dosa yang dilakukan dgn sedar atau tidak ..Allah sediakan kifarahnya..setiap kebaikan yang dilakukan dgn ikhlas..Allah anugerahkan kebaikan-Nya..tiada yang sempurna di dunia ini..terima seadanya..kerana itulah ketentuan sejak azali.

  70. linda says:

    alhamdulilah ….suami sya yg terbaik utk sya.wlaupn bnyak dugaan ..kmi ttp bersama ..

  71. mars says:

    bagaimana suami yg x pernah sekali pun meminta maaf dan bagaimana pula suami sering mengatakan isterinya itu bodoh sedangkan dia sendiri pun setaraf x de sijil or diploma

  72. mars says:

    siapa yg x syg suami kan tapi ada satu tahap yg boleh buat kita meletup…..saya seorg suri rumah sepenuh masa , bagi suami saya duduk di rumah x buat apa2 sedangkan dia tahu kerja rumah x pernah habis walau pun rutin seharian begitu , saya x pernah suruh dia cuci tandas or blk air pun ,dia balik saya akan pastikan rumah bersih, tapi ada juga yg tak kena pendek kata suka cari pasal , apa saja sy turut kan walau pun saya deman x pernah saya minta dia mencuci pinggan yg penuh dlm singki selagi terlarat saya buat, tapi apa yg saya dpt …… ada yg x kena marah, tiggi suara sedangkan saya di suruh berlemah lembut samapaikan dia bandingkan saya dgn org indon , katanya org indon lemah lembut tapi dia sendiri pun x betul kasar , kdg2 tention nye sy …..

  73. seseorang says:

    salam…sebelum tu maaf jika teguran ni mengguris perasaan…buat Haya-siapa anda untuk mengatakan tuhan itu kejam???jgn perasan sgt diri anda di zalimi, muhasabah diri sendiri dulu…anda lgsg x berhak mengatakan tuhan kejam…ingat lah anda sekarang berdiri di mana…sape yg benarkan anda bernafas sehingga sekarang…
    buat Hawa-kenapa nk specific org kelantan je…mungkin suami anda jahat and kebetulan dia orang kelantan…lelaki lain yang berasal dari kelantan tapi mempunyai sifat terpuji macam mana???anda menghukum semua di atas kesalahan seorang…adil kah begitu…kalau adil,maknanya apa yang berlaku kepada anda juga adil…buta Nur, soal suami tak flush pun nak di ungkitkan???betullah kata orang hal yang remeh nak di perbesarkan….kalau suami ada kelemahan, menjadi tanggungjawab isteri untuk membetulkan…isteri adalah pendidik dalam rumahtangga….kalau kita buka aib suami apa hukumnya??? moral of the story…mak bapak antar masuk sekolah jangan ponteng,belajar sampai pandai,jangan belajar jadi pandir….

  74. yus says:

    salam untuk semua..terima kasih atas semua nasihat di atas.. buat pedoman saya seorang isteri. pesanan untuk isteri2 sekalian termasuk diriku kewajipan kita mentaati suami..syurga balasannya.. andai kita ingkar pada perintah suami, neraka balasannya. air mata di muka bumi ini, Allah membalasnya di Syurga.mengadulah pada Allah, sebab janjiNya kalau Dia kata jadi, maka jadilah.pegang janji ini. kepada suami juga, baik anda buat pada isteri syurga balasannya, buruk anda buat pada isteri neraka balasannya. Semua yg kita buat ada dosa,ada pahala ada harus. semua pasti ada balasan. jgn sesekali kita semua lupa, doa org yg teraniaya itu tiada hijab.selamat beramal.

  75. andalusia says:

    Salam, rata2 ramai isteri yg merajuk..tp peliknya suami sy yg suka merajuk pantang silap sikit. Bukan kejap tp siap bungkus kain baju lari rumah. Berminggu2, berbulan2 x balik rmh ..sampailah sy ajak balik..loni pun dah 3 bulan x balik..mls dah nak pujuk..bila bk hutang keliling pinggan sb semua belanja sy yg tanggung wpun sama2 keje..duitnya belanja kwn2 & no.ekor.

  76. ela says:

    (utk mrk yg suami ngok ngek)
    apa apa pun isteri mesti 2 steps ahead although sometime he is 3 steps ahead.
    Bila suami tgh syng, bodek duit (bukak ac sendiri tnpa pengetahuan dia, tpi must be smart)and apa apa harta yg ada bubuh nama anda. Tpi jgn sekali kali trust him 100 %. Dan juga jgn ashik nak beranak saja smpai lupa kesihatan diri,konon syang. Pandai pandailah berlaku bijak. Pampered urself first only than others.Jgn sbsb syang, jerat diri menjadi guarantor atau mengambil loan utk mrk. Suami reponsible 100% for ur household expanses. Selain itu byk berdoa dan dekatkn diri pada Allah. Hidupkan suasana keislaman dlm rumahtangga. inshallah.

  77. techic says:

    mmohon share ^-^

  78. De Lavender says:

    Salam sejahtera buat semua, setelah membaca kepada semua kisah dan luahan rase. Saya berpendapat yg kite sbg umat islam yg berpegang kepada agama Islam yg suci dan maha lengkap adelah perlu bg kite bermuhasabah diri. Segala yg berlaku adelah atas kesilapan kite sendiri dan x perlu bg kita asyik menuding jari, selagi kite tidak mahu mengaku kesilapan kite. Percayalah dan yakinlah pd ketentuanNya kerana yg baik itu dtg dariNYa dan yg kurang itu adelah atas kesilapan kite sendiri.

    Jika dikaji semula mungkin kurangnya kefahaman terhadap objektif dan sbb2 pernikahan itu sendiri sebagai titik tolak puncanya ?? Jika tujuan pernikahan itu bukan kerana Allah maka sinilah punca kesilapan bermula … dimana kite bertemu dgn pasangan kite dan cara mane pertemuan itu. Semua yg berlaku ade sebab musababnya dan pasti ade hiqmah disebaliknya.

    Sentiasalah berpandu pd Al-Quran dan Sunnah, fahamilah konsep TAUHID itu sendiri dan yakinlah.Insyaallah tuhan akan sentiasa memberi petunjuk dan hidayahNya… kerana sifatNya yg maha pengampun, lagi maha pengasih dan penyayang.

    Saya percaya jika kite terima pasangan kite seadanya dan sentiasa bersyukur akan kesenangan yg diberikanNya dan bersabar dikala kite diduga dgn ujianNya dan berlandaskan pada ILMU dan IMAN…Insyaallah kite akan beroleh ketenangan dan kebahgiaan dlm hidup.

    Kecuali jika kite tidak pernah berasa cukup dan puas pd ape yg kite ade serta sering menbezakan antara satu sama lain … dari itu tepuk lh dada dan tanyelah selera … samada kite mahu mengubah nasib kite dan cara mane yang kite pilih …

    Sesungguhnya yg baik itu dtg dariNya jua, dan yg buruk itu dtg dari saya juga …Wuallahualam.

  79. Dolly says:

    Bkn utk merungut tp sekadar mluahkn perasaan.. Kalau kongsi dgn keluarga atau kwn2 nanti dkatakm mngaibkn suami pula. Sy baru 7 bln brkahwin tp sejak hari pertama kawin, suami xpernah berikan nafkah zahir. Kami tggal d rumah yg sy beli sejak sebelum kawin, guna kereta sy. Duit minyak & tol xpernah hulur wpun nk blk ke kmpungnya.. Tp itu sy xkisah sgt. Yg mnyedihkn sy, belanja dapur xpernah dberi, apalagi duit poket. Bila ditanya mana wang gaji, katanya dah habis. Pdhal setiap pagi sy sediakn sarapan & bekalkn mkn tghari. Mlm juga blk mkn d rumah. Cuma sesekali mkn d luar bila hujung mggu itupun mesti sy yg bayar. Gaji kami lebih kurang sama saja jumlahnya tp sy trpaksa mnanggung smuanya sdgkn dia lepas tangan.. Mmg dgn jimat cermat sy boleh mngurusknnya tp jauh dr sudut hati teringin juga dibelikan pakaian & makanan oleh suami.. Ini tidak, raya yg lepas sy yg belikan baju raya utk kami berdua, dia ok aje pegi try baju then time bayar bt xtau aje.. Sedih Allah shj yg tahu. Smoga Allah mberi sy kesabaran yg brterusan & smoga Allah mbuka hati suami sy utk mnjadi lebih brtanggung jwb trhadap keluarganya ini. Aminnn.

  80. yahoo says:

    asam garam rumah tangga..sedangkan lidah lagi tergigit..semua orang ada kisahnya..biarlah kisah itu menjadi pengajaran buat diri sendiri..kebahagiannya tu teletak di tangan sendiri..bagaimana kita nak mencorakkannya..persefahaman,kejujuran dan keihklasan penting dalam setiap perhubungan..kaji selidik diri sendiri..dimana silapnya kita,sebelum kita menunding jari kearah pasangan..1 jari pada menunding ke pasangan,3 jari ke arah kita.. insyaallah bahagia rumahtangga jika kita bertolak ansur.. :)

  81. SUe Kamikaze says:

    Eerrmmmm payah nk ckp mende2 camni. Selagi ada sifat ingin mencuba & dendam dalam hati, ia akan memusnahkan segalanyer. Pokok pangkalnyer kembali pd yg SATU. Muhasabah diri.

  82. hasan says:

    lihat ayat 34 surat an-Nisa

  83. adinda says:

    rezeki ALLAh bermacam..ada yng dapat suami bercirikan di atas ..papun, bagaimana sekalipun suami kita..semuanya telah ditentukan ALLAH…yang penting adalah melihat sudut positif suami..jauhkan dari membangkitkan soal kekurangn dia..ridho dengan ketetapan Nya..dan paling penting sebagai isteri kekadang kita kena cerdik dalam mendidik suami yang mungkin panas baran atau ada sifat sifat negatif…cerdik bagaimana?kita boleh sentiasa bercakap..menasihati di waktu yang sesuai..hati yang bersih akan menzahirkan sifat yang positif.sama sama sentiasa mengingatkan untuk jauh dari dosa yang kecil..(seperti mengumpat yang kadangkala dianggap ringan).lebih baik berdiam dari bercakap mengenai orang lain…semoga isteri isteri di luar sana dapat sentiasa menambah ilmu dalam mendidik suami..insyaALLAH

  84. asrul says:

    pesanan buat suami….

    bagi saya ada yang betul dan ada yang tak betul..maksud saya bukan hal agama.mmg agama myuruh kita lindungi isteri kita.tapi soalan saya adakah isteri zaman skrg nie tahu apa erti dan maksud suami? megapa dikatakan syurga isteri itu terletak di bawah kaki suami? dan syurga suami terletak di bawah kaki ibu suami? so jika kita tau apa erti untuk semua ini insyALLAH tidak akan timbul masalah suami yang tak hargai isteri.
    Dan sya tak nafi kan semua suami baik terhadap isteri dan semua isteri baik terhadap suami..cuma hargai dan bersyukur lah jikalau suami anda sedang menuju ke jalan ALLAH SWT dan suami anda ingin anda bersamanya.Dan bersyukur lah kerana suami anda bukan kaki perumpuan,kali judi dan kaki botol.Dan cuba fikirkan jikalau suami anda ada sifat2 yang tak baik seperti yang saya nyatakan tadi? apa kan jadi dengan anak2 kita,keluarga kita..
    Nasihat mmg mudah didengar dan mudah di katakan tetapi cuba mencari nasihat dari hadith..insyALLAH..

  85. mohd yusni says:

    yang penting kena saling hormat menghormati. itu adalah asas perhubungan. Kalau dah tak ada perasaan hormat antara satu sama lain, apa pun tak akan dapat mencapai penyelesaian..

  86. salam….saya sdh mempunyai 3org anak,slama sya mgdung ank ke-3…rupa2nya suami ada knl dgn ppuan lain.tpi sikapnya mcm besa ja,cuma satu hri 2 dia da pndi nak mrah2 kat ank2..sya anggap besa ja.rupanya dia sembunyikan sesuatu dri sya,awal thun ni bru sya dpt tau pkra 2,sya amat2 kecewa dgn apa yg d.lakukan kpd sya tu..smpi skrg sya x dpat maafkan pbuatannya..sya nak tya,patut kah sorg suami sembuyikan sesuatu dri isterinya?sdgkan keluarganya orang pertama tau hal itu……apa hak sya….

  87. pencinta says:

    ermm.. kdg2 sedih.. wkt bercinta mmg semua ok.. dh duduk serumah.. baru kita tahu.. disebabkan ketidakpuasan pd suami sndri.. aku juga nekad curang,untuk menghiburkan hati aku sndri.. nth laaa..

  88. fatihah dalilah says:

    syukur kehadrat Allah kurniakn dia sbgai suami & ayah kpda 3 permata hdupku wlpn kisah silam dia menyakitkn perasaan dan kepercayaan saya,saya percaya Allah lebih tahu kesedihan suatu hari nanti akan dbalas dgn kegembiraan…

  89. aurora says:

    keikhlasan dan kesabaran yang kulakukan untuk suamiku tercinta!!!dan senantiasa berdoa untuknya!!!semoga Tuhan memberikan kemudahan untukku dan untuknya AMIEN

  90. azreen says:

    kadang-kala ada rasa penat nak bersabar ngan karenah si suami..
    sehabis setia, sehabis ikhlas untuk mengabadi kan diri sebagai seorang isteri…

    penat beralah..penat bagi peluang..walaupun usia perkahwinan baru 8 tahun…

    nak bercakap ngan isteri pun jarang…moody..moody dan moody selalu..pantang lah isteri buat silap..

    tambahan pula..sejak akhir2 nie dia menjinakkan diri dengan kuliah2 …kadangkala fanatik nya terhadap seseorang penceramah itu membuatkan isteri sakit hati…bukan kerana tidak suka suami mendekatkan diri ke arah kebaikan tetapi tahap kefanatikkan nya itu…sampai kadang kala terabai untuk melayan isteri dan anak-anak…

    emm…isteri ini perlu meluahkan perasaan..tapi tak tau pada siapa…sedih memang sedih…penat menahan perasaan..alangkah bagusnya jikalau suami memahami perasaan ini..

  91. Rosal says:

    salam…..
    terima kasih dato’..infomasi berguna kepadaku sebagai suami juga sebagai sahabat kepada isteriku.

    hebat…sungguh hebat
    saudara2 wanita yang komited tentang topik ini..pada saya wanita hebat

    saya cuma nak berkongsi pandangan..

    PAS…mari kita bertanya kepada diri..adakah kita PAS dengan PASANGAN kita? maksudnya persiapkan diri untuk menjadi PASANGAN..redha, ikhlas, jujur dengan melaksanakan tanggungjawab masing2 dengan penuh bersemangat dan bersungguh-sungguh tanpa mengharapkan balasan daripada PASANGAN..

    MENGAPA?
    Allah Maha Mengetahui…Maha Penyanyang dan Mengasihi

    Pasti! bertindaklah melaksanakn tanggungjawab masing2 dengan ikhlas berserta dengan penuh semangat dan bersungguh-sungguh tanpa mengharapkan balasan daripada PASANGAN……Lihat kesannya, PASTI BAHAGIA….itulah impian setiap PASANGAN…AMIN

    SEMOGA
    saudara2ku kembali bahagia…apapun, perbaiki diri, perelokkan diri sentiasa percaya dan yakin…KITA SEMUA PASTI RASA BAHAGIA….cuma lambat atau cepat…kita jugalah penentunya…yang penting, PAS dulu dengan PASANGAN…

  92. suami says:

    Dengarkan wahai para suami dan isteri. masalah rumahtangga sebaiknya kita hanya mengadu pada Allah. minta pertolongan Allah kerana Allahlah sebaik-baik penolong.bukan luahan semata-mata dlm blog ke apa.masalah xkan selesai dengan saling mempersalahkan..walaupun anda tentang mengadu tentang sifat buruk suami dan isteri anda itu xdapat selesaikan masalah anda.doalah kepada Allah.Allah sebaik-baik jalan penyelesaian bagi kita umat nabi Saw.Masalah rumahtangga bukan satu masalah yang boleh dikongsi dengan rakan-rakan.

  93. wanita says:

    suami aku lak klu aku lik keja awl dia cm xsuka…dia xtau yg aku g keja pun asyik tingat dia…aku nk perhatian dia..aku nk d’manja…bkn aku mnta duit ringgit dia…aku tlg dia byr hutang…bkn aku nk mengungkit…tp dia mmg xnmpk sume tu….kdg2 aku dok termenung msti airmata mengalir ngenangkn nsb diri xd’hrgai……..

  94. AAA says:

    KALAU ISTERI KEDEKUT MCM MANA PLK TKLEH TOLONG SUAMI …….

  95. bunga says:

    Sejak awal perkahwinan suami jarang memberi nafkah..n semakin lama tidak memberi nafkah langsung melainkan husband pergi o/station…itu pun sb dh d anak…n semakin lama tengok sikap suami, malas nak soalt n bila d tegur buat x tahu jer, solat jumaat selang seli ke masjid..bila balik kerja sama2 husband terus ke bilik main internet..n x d main dengan anak…sebelum dok sibuk bila nk d anak bila dh d anak x mau main ngn anak..kita yg kerja nie menjalankan tanggungjawab sebagai ibu..dah la basuh berak anak x pernah buat, apatah ag mandikan anak..sblum kahwin mertua dok sibuk pukul canag kononnya..anaknya ( suami sya) nie rajin…walhal kaki kelentong…kekadang tension sb pengorbanan x d hargai..malah sering membandingkan dengan org lain…dah la segala keperluan anak, dapur, hutang rumah kita yg tanggung..dia x tolong pun dok sibuk ngn kereta…ceramah dh x larat pasang bagi suami nie insaf la..sb ajal maut x kenal siapa..tapi suami buat x tahu jer..bila dengar nasihat dlm ceramah agama tntg tanggungjawab suami dlm rumahtangga…kekadang x paham dgn sikap mertua sering ajak balik kerumahnya tapi x fikir…kami nie d duit ke tidak…n dah la rumah bersepah..penuh dengan habuk sampai berbau semacam dlm rumah…n bila d tanya kenapa la x sapu sampah n boleh lak mertua cakap…pantang dia menyapu rumah..mcm pelik jer ayatnya…suami mcm x kisah kalau rumah bersepah n berhabuk kalau ke rumahnya..apa salah tegur la pak tiri yg suka menyimpan barang2 terpakai..dah mcm tempat penyimpanan barang terpakai dah dlm rumah 2…dh la x leh bernafas…kita takut nanti anak terkena asma…bila tolong kemas..husband boleh lak cakap..ala wat pe kemas2..n bila dia g rumah org lain yg bersepah..husband cakap kotor la rumah 2 x reti nk mengemas ker?…kekadang ckp kt husband..kalau nk ckap pasal org tegngok rumah mak dulu mcm ner…bru leh tegur org…terus husband diam…Sy rasa kalau mcm nie x tahu smpai bila sy terpaksa pendam masalah nie…nk berbincang ngn suami x d guna sb kita yg kena marah balik..jadi kekadang dlm rumah 2 dh mcm x d org sb sunyi..n x tahu nk ckp apa ngn husband..Agpun sy sering berdoa pada ALLAH S.W.T agar di beri hidayah..tapi x tahu sampai bila suami nk terbuka hati menjadi suami pembimbing kepada isteri dan anak diakhirat kelak…

  96. azalea deanpuri says:

    ass..
    klw suami sya alhdlah rasanya tak cukup telalu singkat ribuan tahun utk mgucapkan aku cinta pada suami yg tlah mjga dan mlindungiku..
    wass

  97. nak faham hati suami says:

    Macam mana pula suami istri tak pernah solat sama-sama teringin sangat suami mengimamkan bila diajak oleh istri suami marah marah…. Ckp pula suruh isteri cari suami yg alim kalo kalau nak macam tu.
    Dah la tu tel bimbit tak lepas dari tgn.

  98. astry says:

    suamiku, tak punya perasaan.. Dari awal nikah sampai sekarang punya anak umur 2 th.. dia kasar, suka pukul2, bahkan dia bilang, istri memang harus dipukul kalau salah..? selama menikah sampai sekarang aku tak pernah dapetin kasih sayang darinya..? Aku menangispun tak pernah ia pedulikan aku.. Bahkan dia dgn pulasnya tertidur bahkan sewaktu aku sakit dia g ada perhatiannya.. Sama aku, tiap hari dia bentak aku..? Padahal aku udah bantuin dia cari duit.. Karna dia g kerja.. Nafkah jarang dikasihpun aku g pernah marah…? Tp knp dia pukulin aku, sering aku minta cerai.. Tp dia minta tebusan 20 jt kalau mau minta cerai dari dia.. Ya allah hamba harus bagai mana.. Hamba tak punya uang se banyak itu..

Trackbacks

Check out what others are saying about this post...
  1. […] akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & anak anak; keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C […]

  2. […] akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & anak anak; keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C […]

  3. […] di pejabat dan di rumah pula tidak mendapat layanan isteri. Beliau menekankan, ramai suami tidak tahan apabila isterinya menjadi ibu sehingga suami merasa terpinggir. Di luar banyak terdapat […]

  4. […] akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga keranasifat suami & anak anak; keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C […]

  5. […] akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga keranasifat suami & anak anak; keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C […]

  6. […] akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & anak anak; keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C […]

  7. […] akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & anak anak; keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C […]

  8. […] akhlaknya. Tapi kita insan yg mudah lupa, alpa dan lalai, ada masa2 tertentu, mungkin juga kerana sifat suami & anak anak; keadaan sekeliling yang buat kita mempunyai salah satu ciri2 8C […]



Speak Your Mind

Tell us what you're thinking...
and oh, if you want a pic to show with your comment, go get a gravatar!